A new adventure! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu A new adventure! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

A new adventure!

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

10 April 2014 | Indonesië, Bandung

Na bijna vijf jaar is het weer zover. Mijn site gaat weer actief worden. Dit keer voor mijn onderzoek dat ik voor een groot deel ga uitvoeren in Indonesië. Vandaag ben ik aangekomen in Bandung en dus tijd voor een eerste verslag en introductie.

Ik typ dit verhaaltje op mijn eerste avond in Bandung. Gisteren ben ik vertrokken vanuit Amsterdam, waar ik eerst een super lange vlucht naar Singapore had. Deze vlucht leek uren te duren. Anderhalve film gekeken en voor de rest poging gedaan te slapen. Helaas bleek dat laatste zeer onsuccesvol dus tussendoor nog veel muziek geluisterd en nauwlettend het vluchtplan in de gaten houden.
Ik heb de uren naar Singapore afgeteld en om daar te zijn was dan ook een verademing. Vooral de landing was een waar feest omdat de stad door duizend lichtjes werd vormgegeven (het was donker buiten) en ik de eerste palmbomen al zag staan. In Singapore even rondlopen, beetje winkeltjes in en uit en daarna op een loungebank nog wat liggen rusten. Vervolgens vliegtuig naar Bandung ingehopt. Daar kwam ik aan om 09.25. De immigratie verliep soepel en eenmaal buiten was het de vraag of ik opgewacht zou worden. Dit was me wel toegezegd maar ik had geen bevestiging meer gehad nadat ik mijn vluchtgegevens had gemaild. Eenmaal buiten zag ik dan ook niemand die mij zocht of leek te zoeken. Zelf maar even naar de ATM gegaan en een taxi gepakt naar een guesthouse die ik via google maps had gevonden en dicht bij de universiteit zat. Daar werd ik super goed ontvangen. Mocht meteen een mini kamertje in waar alleen een eenpersoonsbed en een kast in stond. Badkamer was gewoon gedeeld. Fijn een natte toilet, want de douche zit er naast, en geen toiletpapier. De eerste paar minuten buiten in de tuin gezeten, koffie en wifi code van de eigenaar gehad en geregeld dat hij een simkaart voor me ging halen. Vijf minuten later had ik die al.

Na een korte slaap van twee uur zag ik op de mail van een Phd student dat ze op Bandun Airport was om me op te halen. Ze waren per ongeluk vanmorgen naar Jakarta gegaan. Net op het moment dat ik de Indonesische simkaart in mijn telefoon wilde stoppen om haar te bellen stond ze opeens bij me op de stoep. Ik had de naam van dit guesthouse in één van de mailwisselingen laten vallen dus kwam ze kijken. Met haar ben ik toen meegegaan. Eerst langs de universiteit om iemand te ontmoeten waar ik veel contact mee had gehad. Zij is de begeleider van de Phd candidates. Kort kennis gemaakt en toen mocht ik met haar chauffeur mee naar zijn huis waar ik een eigen kamertje met toilet (ook zonder papier) en douche kreeg. Dus even lekker gedoucht en opgefrist en vervolgens wat liggen slapen. Rond zeven uur kwam hij terug met wat eten voor me. Hoewel ik al 10 uur ofzo niks gegeten had, had ik totaal geen honger en heb ik met moeite de helft van het bord leeggegeten. Nu dus weer op mijn kamer. Morgen word ik om 10uur opgehaald om naar de International Relation Office te gaan en dan hopelijk een aantal mogelijke kamers/appartementen bekijken waar ik voor langere tijd kan verblijven en mijn eigen tijdelijk Indonesisch leventje kan opbouwen. Ook maar even wat vragen stellen over hoe ik het hier het best rond kan komen, want het verkeer is gekkenhuis.

En dan binnenkort dus met mijn onderzoek aan de slag. Voor degene die het niet weten, ik ben bezig met de master Planologie aan de Radboud Universiteit en specialiseer me in water management. Ik ga hier onderzoek doen naar een zeer belangrijke, maar vervuilde rivier in dit gebied; The Citarum. Wat ik ga onderzoeken is welke River basin organisaties er bestaan om deze manier te managen en hoe deze in elkaar steken. Daarnaast ga ik uitzoeken in welke mate deze organisaties succes bereiken en hoe dit succes (of juist lack of success) kan worden verklaard.

Nog even wat laatste weetjes: De eerste muggenbult is binnen en de eerste kakkerlak en gekko zijn gespot!

• 10 April 2014 - 16:36

Anouk:

" Deze vlucht leek uren te duren" > Volgens mij was dat ook zo hihi

Nogmaals veel plezier en doe voorzichtig!

Liefs

Oja, veel foto's maken!!! ;)

• 10 April 2014 - 16:38

Mieke:

Hoi!!! Je bent er! :D Wat balen van het niet-slapen in het vliegtuig... Nu maar even rustig bijkomen.

Goed dat je al meteen contacten hebt gelegd! Hopelijk rolt er snel een fijne woonplek uit voor de komende maanden. Succes daarmee!! Enne.. voorizchtig met de muggen! :)

Kussie!

• 10 April 2014 - 16:39

Mireille:

Ja hoor, jij hebt weer een super bestemming gevonden :). Natuurlijk wens ik je veel plezier en succes!

• 10 April 2014 - 16:54

Silvia :

Hoi
    Wat leuk het moet er mooie zijn en veel succes met je onderzoek .

• 10 April 2014 - 18:04

Alieke:

Heel erg veel plezier en geniet van alle mooie momenten daar!
    Kijk uit voor de kakkerlakken ;)

• 10 April 2014 - 18:24

Leonie:

Ha meid, heel veel succes met je onderzoek! En geniet van je tijdelijke Indonesische leven :-) liefs, Leonie

• 10 April 2014 - 18:30

Gerry:

Hi poppy,
    Fijn te horen dat je goed en veilig bent gearriveerd. Zo snel mogelijk maar tissues kopen want toiletpapier kennen ze er niet. Je hebt een soort van mini bassin wat je ook kunt gebruiken om je bips te reinigen. Dit heb ik tenminste begrepen van een Indonesische collega wiens echtgenoot uit Bandung komt! Succes!

• 10 April 2014 - 22:48

Ria Hey:

Zo, je bent er, nu je eigen plekje vinden, met toiletpapier en zonder enge beesten , uitrusten en dan weer verder kijken !

• 10 April 2014 - 23:15

Josette:

AA h je bent al goed terecht gekomen!! Kop is er af!
    Nu lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag!!
    Have fun girl

• 11 April 2014 - 08:45

Gerry:

Eigenlijk wel grappig. Het verhaal van je laatste verhaal eindigde in Indonesië en nu begin je weer in Indonesië! :-)

• 11 April 2014 - 12:21

Ineke:

Hallo Marjolijn,
    Heel veel succes daar aan de andere kant van de wereld en ik kan je verzekeren: Mieke kijkt heel erg uit naar jullie onderneming in haar zomervakantie! Groet uit Ulft!

• 11 April 2014 - 14:43

Niels Hettinga:

Nieuw avontuur. Het werd ook weer tijd natuurlijk....;)
    Good luck!

• 11 April 2014 - 15:12

Ikzelf :):

Haha Anouk, dat viel me meteen ook op toen ik het verhaal terug las. Nou het leek wel een hele dag te duren dan.. Heel lang!
    Leuk al die reacties trouwens. Ik ben wel een hoop vergeten te vertellen over het land en heb nog niet veel foto's gemaakt. Morgen ga ik de toerist uithangen en als ik binnenkort gesetteld ben op een nieuwe kamer en binnen ITB zal er weer snel een verslag volgen.

• 13 April 2014 - 09:47

Kirsten (pabo):

Ha Marjolijn,
    Kei leuk om je verslag te krijgen, vooral omdat het over mijn meest favoriete land gaat. Geniet, ik ben nu al bij verslag 1 van je mega jaloers!En geniet van het nemen van je mandi en de wc zonder wc papier. Enne je volgende verhaal: jij op een brommer....ik wacht het af. Selemat Datang! Groetjes Kirsten

• 15 April 2014 - 22:42

Joost:

Klinkt als een redelijk soepele start! Succes en geniet ervan!

• 18 April 2014 - 07:51

Brenda:

Hee Jo Jo!

Wat ben je lekker dichtbij mij nu weer, je bent me zeker aan het missen haha, kan je me al ruiken? Hahaha. Wat leuk dat je weer een avontuur aangaat! Heel veel plezier en ook veel succes!

XBrenda