Laatste weekjes en loodjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Laatste weekjes en loodjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes en loodjes

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

05 September 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het is weer even sinds mijn gastblogger en reismaatje jullie een update van onze avonturen heeft gegeven. Inmiddels is zij naar huis, dus zal ik zelf weer achter de computer moeten klimmen voor een kleine update, want er is weer een hoop gebeurd en we hebben veel gedaan!

Samen zijn we een behoorlijk stuk door Cambodja gereisd sinds ons vorig verslag. In Phnom Penh hebben we heerlijk langs het water gegeten en gedronken en later een massage genomen, maar hebben we ook een uitstapje gemaakt naar de erg indrukwekkende en ook wel emotionele Killing Fields en Tuol Sleng gevangenis. Op deze plekken is heel veel horror voorgekomen in de tijd van de Khmer Rouge onder leiding van Pol Pot.

Vanuit Phnom Penh zijn we naar het rustigere Kampot gegaan en daarna naar het nog rustigere eiland Koh Rong Samloem. Die laatste was een behoorlijke teleurstelling waardoor we daarna twee dagen gefeest hebben met Roger de la Paz in Sihanoukville.

Na Sihanoukville gingen we naar het toeristelijk paradijs: Siem Reap. Uiteraard konden we niet uit Cambodja voor we de Angkor tempels gezien hadden. Een mooie dag waarin we veel gezien hebben (en veel gezweet) later, gingen we nog een tempel bekijken tijdens een paardenritje. Heerlijk hobbelen door het Cambodjaanse land op onze lieve paardjes om erna Siem Reap in te ruilen voor het saaie, lelijke Battambang. Gelukkig was er buiten Battambang nog wel wat te zien, waaronder een ritje op de super coole en snelle bambootrein (net alsof je op een vliegend tapijt zat) en we hebben een berg beklommen. In die berg zat een grot waar rond half zes opeens duizenden vleermuizen uitkwamen in een continue sliert die een uur door zou gaan (vage beschrijving, maar het was super vet!).

Na Cambodja hebben we ons een paar dagen in Singapore vermaakt bij mijn neef Huub en zijn vriendin. Hele leuke dagen gehad en Huub en Stefanie bleken zeer goede gidsen. Op onze bucketlist hadden we staan: Singapore Sling drinken op een rooftopbar. Dus werden we meegenomen naar een rooftopbar en dan gelijk op het hoogste gebouw van Singapore! Mega gaaf!! Super vet uitzicht. Hier twee drankjes gedaan voor we naar de Club Street gingen voor nog een feestje van Heineken. Andere dagen hebben we tuinen en een natuurreservaat bezocht en heerlijk tussen de hoge, imposante gebouwen gelopen.

Na Singapore is Mieke naar huis gevlogen in de nacht van maandag op dinsdag, dus had ik voor die nacht een trein geboekt om naar Kuala Lumpur te gaan. Hier ben ik momenteel. Afgelopen drie dagen al behoorlijk wat gezien, waaronder de Patronas Towers en de Batu Caves. Ik zit in een heel gezellig hostel, dus we hebben al een avond enorm gestapt en een avondje met een hele groep gegeten en de licht-fonteinshow gekeken bij de torens.

Morgen zal ik terugvliegen naar Jakarta en van daaruit terug naar Bandung reizen. Hier mag ik gelijk aan de bak want ik hoorde twee dagen terug dat ik maandag een half uur iets mag presenteren met discussie erbij. Daarnaast heb ik nog wat interviews. Ik ben dus nog wel even bezig volgende week.

Waarschijnlijk is dit mijn laatste verhaal. De allerlaatste dagen kan ik jullie persoonlijk vertellen als ik weer terug ben in Nederland wat al over 1,5 week is. Als ik dan alvast even kort kan reflecteren op deze reis heb ik weer een aantal belangrijke lessen geleerd. Ik blijk toch iets minder een wereldburger te zijn dan ik dacht. Ik mis Nederland, meer dan bij andere reizen en weet niet of ik later wel in een niet-westerse wereld kan gaan wonen en werken (wat ik vroeger altijd heel graag wilde). Neemt niet weg dat ik reizen zelf nog steeds heel tof vind en ik nog heel veel plekken wil zien. En wellicht zie ik mezelf nog wel wonen of werken in het buitenland waar ik iets minder uit de toom val. Ik weet natuurlijk niet wat de toekomst voor mij in petto heeft en laat het me gewoon overkomen. Eerst maar eens afstuderen, wat nog wel een hele kluit gaat worden en dat kan ik straks gewoon nog doen met mijn vertrouwde bruine boterham en kaas en mijn racefiets en mountainbike bij de hand. En natuurlijk vrienden en familie. Ik heb zeker een toffe tijd gehad hier en veel nieuwe mensen leren kennen, veel ervaren en veel geleerd. Nu hopen op een goede afloop van mijn thesis en dan centjes gaan verdienen voor de volgende reis!

Bedankt allemaal voor het volgen en tot snel!

Ps, ik heb wat foto's geupload, maar heb na de eerste dag in Battambang mijn fotokaartjes nog niet kunnen overzetten op de computer. Wel heb ik wat telefoonfotootjes weten te uploaden. Maar de meeste foto's zijn eignelijk sowieso door Mieke en haar super camera gemaakt. Dus kom in NL een keer langs dan laat ik alles zien met de live verhalen erbij!

https://picasaweb.google.com/101475756207088597151/LaatsteWeekjes

  • 05 September 2014 - 07:38

    Ineke:

    Wat een grappig verslag weer! Aan een geweldige reis komt nu zachtjesaan toch echt een einde.
    Ik wens je goede laatste dagen daar, een prettige terugvlucht en succes met je afstuderen!

    Dag Marjolijn,
    Groet, ook namens Clemens, Ineke

  • 05 September 2014 - 07:49

    Ria Hey:

    Hoi Marjolijn, weer bedankt voor het meegenieten van jouw reis en avonturen, geniet er nog even van en dan tot snel , dat afstuderen van jou komt vast goed ,

  • 05 September 2014 - 08:21

    Mieke:

    Back to square one.... Weer in je uppie. Ben blij voor je dat KL leuk was!
    Heel veel succes met de laatste zaken in Bandung. Super stoer wat je maandag mag doen!!

    Alvast een goede vlucht en een heel fijn weerzien op Schiphol. :-)
    Zie je snel @ Nmgn xx

  • 05 September 2014 - 08:52

    Jan:

    Nog even volhouden, de laatste lootjes wegen het zwaarst niet alleen bij jouw maar ook hier in Nederland. Zie je op Schiphol

  • 05 September 2014 - 09:00

    Gerry:

    Dag schat, weer genoten van je verslag. Je schrijft ook zo leuk! Fijn dat Azië je ook mooie en leuke dingen heeft geboden en goed te horen dat je de westerse wereld toch ook positief waardeert ;-). Succes maandag! Wellicht kunnen we zondag nog ff skypen wanneer je terug bent in Bandung. Nog een goede anderhalve week dan ben je weer thuis in Nederland! :-)

  • 05 September 2014 - 09:28

    Niels:

    Prachtige verhalen weer. Het stukje over Cambodja wat jij beschrijft heb ik zelf ook mogen ervaren. Totaal andere wereld maar wel zeer indrukwekkend. Succes met afstuderen!

  • 05 September 2014 - 15:42

    Sebastiaan:

    Weer mooi verhaal! Nog 1,5 week en dan gezellig live je verhaal aanhoren :)

  • 07 September 2014 - 17:06

    Mariëtte:

    Leuk om je blog weer te lezen! Heel veel succes deze laatste week in Bandung! Als je terug bent gaan we snel weer een keer afspreken. Ik ben heel benieuwd naar al je reisverhalen. Zeker omdat ik waarschijnlijk ook in Azië ga reizen.:)

  • 08 September 2014 - 19:55

    Thijs:

    Laatste verslag.. dat wordt weer afkicken
    Was weer top om alle verhalen te volgen!
    Veel plezier nog de laatste dagen!

  • 15 September 2014 - 08:19

    Mieke:

    Goede reis!!!!

  • 18 September 2014 - 21:36

    Liselotte:

    Het was weer erg leuk om je verslag te lezen, al was het al van een tijdje terug. Maar wat een fantastische dingen heb je gezien en gedaan. Ik denk dat je ondertussen weer thuis bent. Groetjes uit Middelburg van Liselotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 23629
Totaal aantal bezoekers 129178

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: