Travelling through the triple K - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Travelling through the triple K - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Travelling through the triple K

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

16 Mei 2009 | Australië, Darwin

The Kimberley
Katherine
Kakadu

Mijn vriendjes en vriendinnetjes hebben op mijn hyves wereldkaart al kunnen zien dat ik in een nieuw deel van Aussie ben beland. Northern Territory is op dit moment aan de beurt om door mij onveilig gemaakt te worden. Maar voor ik de boarder tussen W.A. en N.T. overstak moest er nog iets anders overgestoken geworden: The Gibb River Road.

The Gibb River Road (GRR) loopt door de Kimberley. Dit is een deel in noord W.A. dat bekend staat om zijn natuurschoon. In dit gedeelte is ook het grootste deel van de film In Australia opgenomen. Daar moest ik dus wel eventjes heen. Nouja... even.. De road is een dirt-road (unsealed) en zo’n 664km lang. We hebben hier uiteindelijk 6 dagen over gedaan. We vertrokken nog als tweetal vanuit Derby, om eerst over een stukje sealed road the Kimberley in te rijden. Al gauw zagen we overal om ons heen rook. In dit deel van Australië wonen nog veel aboriginals welke de traditie van het land plat branden al jaren in gebruik hebben. Dit is namelijk goed voor de vegetatie en zo konden de Aboriginals vroeger beter wild zien om te jagen.

Langs de GRR liggen een aantal side-tracks om bij gorges te komen. Nou had ik al een hoop gorges gezien, maar we hebben nog een aantal prachtige gorges bij ons lijstje kunnen voegen. Misschien komt het woord gorgieus wel van gorge ;) ! Want alle gorges zijn gorgieus! Lennard Gorge, Manning Gorge, Bell Gorge, Emma Gorge, Windjana Gorge, Galven Gorge. De ene met een nog oogverblindenderde waterval dan de ander en de ander weer met een nog heerlijkere pool dan de ene. Dus veel gezwommen, veel gesprongen, veel gewandeld en genoten. Halverwege de GRR zijn we een andere Pajero (onze auto’s) tegengekomen met een drietal waarvan een broer en zus uit Duitsland en een meisje uit Nederland, waarmee we de rest van de track hebben afgelegd. Beide chauffeurs waren nogal bang de Pentecost River over te steken. Dit is de rivier die nu nog maar een halve meter diep zou zijn, maar dit kun je echter niet zelf gaan checken aangezien er zoutwater krokodillen leven. Gelukkig hebben beide auto’s het overleefd inclusief alle passagiers.

Over krokodillen gesproken: zoutwater krokodillen hebben we nog niet gezien, maar wel zoetwater krokodillen (van een verre afstand dan). Het verschil: Zoetwater crocs zijn kleiner (tot zo’n 1,5m lang), hebben een smallere bek en vallen normaal gesproken geen mensen aan (behalve als jij een freshie eerst aanvalt of in de weg loopt). Zoutwater krokodillen worden heel wat langer (een croc van 3 tot 5 meter lang is geen uitzondering), hebben een brede bek en tsjah.. een aanvaring met een saltie (zoals de Aussies ze noemen) eindigt vaak in iemand zijn dood en dat is vaak de mens (of je moet Steve Irwin heten, dan overlijd je door een pijlstaartrog).

Vanuit de Gibb River Road hoefden we nog maar een klein stukje te rijden voor we bij de boarder kwamen. Onze eerste bezichteging in de N.T. was Katherine. Katherine zelf was een plaatsje met heel veel aboriginals (Bininj) en maar enkele niet-aboriginals (Balabi). Vanuit Katherine wilde we Katherine Gorge bezoeken (nog een gorge!!!) welke één hoogtepunt van N.T. schijnt te zijn. De manier om deze gorge te verkennen was door middel van een kano. Bleek dat even niet mogelijk te zijn omdat de saltie’s nog niet opgeruimd waren... Euh.. tsjah. Dus maar naar Edith Falls gereden en daar gaan zwemmen. Dat was Katherine.

Vanuit Katherine naar Kakadu National Park. Zou ook een hoogtepunt moeten zijn. Eenmaal daar aangekomen bleken de Jim Jim Falls gesloten terwijl dat nou net het hoogtepunt van het park is. De reden: salties en te veel water! In drie dagen hebben we het park verkent en voor we de derde nacht daar zouden doorbrengen zijn we hem gepeerd vanwege de muggen. Elke nacht hoorden we gezoem overal vandaan komen. Gewoon van de muggen die buiten zitten. En dan in de auto alles afspeuren met een zaklamp en ik had al zeker 20 muggen vermoord. Denk je ze allemaal te hebben: ZOEMMMMMMM. Huh? Is dat buiten of binnen? Zaklampje weer aan en dan zit er lekker nog drie achter het gordijntje verstopt. Fijn! Naast de muggen bende was ons uitzicht op de derde dag toch wel een hoogtepunt. Toch nog iets positiefs. Als je het park inkomt word je trouwens gewaarschuwd voor salties, maar helaas hebben we er geen kunnen spotten.

Vanuit Kakadu zijn we door gereden naar Litchfield NP. Hier hebben we een dagje rondgebracht in the Rock Pools, de pool bij Florence Falls en nog meer watervallen gezien (“And another waterfall!!”). Tsjah het kan op een gegeven moment even te veel worden.

Vanuit Litchfield zijn we dan eindelijk in Darwin gekomen. Na een paar dagen ben ik de auto uit gegaan omdat Michiel en ik elkaar echt zat waren (tsjah na ruim 5 weken 24 uur met elkaar opgescheept te zitten) en breng ik hier veel tijd door met die Duitse broer en het Nederlands meisje (wat samen een stelletje is). Best gezellig allemaal. We zijn lekker gaan shoppen, filmpje pakken, samen gekookt en gezwommen. Misschien binnenkort nog een dag tripje terug naar Litchfield. In ieder geval vermaak ik me hier wel. Blij weer in hostels te zijn, alleen jammer dat het geld weer zo hard gaat.

Ondertussen heb ik al veel didgeridoo geprobeerd te spelen, wat me erg goed bevalt. Hier in the N.T. ligt het hart van de Didgeridoo’s (veel aboriginals hier) en ik denk er aan één te kopen en thuis te laten sturen (te groot voor in het vliegtuig). Dus wie weet kan ik in NL eens een keer een concertje geven ;) !

Ik houd jullie zeker op de hoogte. De tijd van werken gaat nu beginnen. Heb al een tip gekregen om te werken op een pearl farm voor 6 weken, maar stiekem hoop ik nog steeds op de snowy mountains, dus maandag maar weer even bellen!

Duim voor me!



  • 16 Mei 2009 - 09:11

    Wietske:

    Heeeeeeeeeee Marjooo!!

    Daar ben ik eindelijk weer 's een keertje hihi!
    Wat geweldig allemaal zeg en ik vind het ook zo leuk dat je in je verhalen steeds in 'termen' praat (salties enz) haha. Al helemaal ingeburgerd daar:D
    Succes met het vinden van een baantje, maar dat komt vast goed!
    Geniet er lekker van, maar dat doe je zo te zien wel! Je straalt helemaal, echt leuk!

    Veel plezier nog!
    Liefs JUF Wietske;)

  • 16 Mei 2009 - 09:16

    Gerry:

    Blij dat je niet zoveel salties bent tegen gekomen. Heb weer genoten van je verhalen en foto's!!!

  • 16 Mei 2009 - 09:48

    Mieke:

    Hi lady! Geweldig verhaal + foto's weer. Helemaal leuk!! Heeeeeel veel succes met het zoeken van werk, ik duim voor de Snowy Mountains ;) en anders: geld is geld... Ennuh voor een didgeridoo-concertje houd ik mij natuurlijk aanbevolen!! xxx

  • 17 Mei 2009 - 11:03

    Siri:

    Wauw het klinkt allemaal weer spectaculair! Krokodillen en verveeld raken door de prachtige watervallen ;) Wat een leven!
    Hopelijk vind je een heel leuk baantje, ik ga voor je duimen! Ik heb trouwens inmiddels ook een baan tot de zomer als juf van een groep 5 :) Het is een hele pittige klas dus ik kan veel ervaring op doen..
    xx

  • 18 Mei 2009 - 07:30

    Leonie:

    Ik heb weer heel erg genoten van je verhaal en foto's! Meid veel succes ik duim voor je dat snowy mountains een succes wordt! Have fun!

    Kus Leonie

  • 19 Mei 2009 - 09:06

    Niels:

    Hey Marjolijn!!!!!!!

    Ik heb weer genoten van je verhaal en natuurlijk die mooie foto's. Ik word echt met de week jaloerser. Ik hoop zeker voor je dat je een leuk baantje gaat vinden, maar ik heb er alle vertrouwen in.

    Voor de rest kan ik niets anders zeggen dan: GENIET, en ik wacht op je volgende verhaal.

    Groetjes
    Niels

  • 19 Mei 2009 - 16:23

    Thijs:

    Dat begint al een aardig groot fotoboek te worden, super leuk om alles weer te lezen en te bekijken!
    Maar van verhalen van krokodillen wordt ik altijd een beetje bang dus liever dat woord(of de aussi slang natuurlijk) de volgende keer iets minder gebruiken graag :P

    Ik hoorde trouwens gister wat het inhield om op een pearlfarm te werken, best zwaar volgens mij!!!!! Ik duimde al voor een leuk baantje, maar na dat verhaal zal ik er zelfs voor bidden :P. Maar misschien is dat baantje ook weer een leuke ervaring !!! Anders moet je gewoon je ouders een keer lief bellen, valt altijd te proberen toch :D

  • 19 Mei 2009 - 19:38

    Ria Hey:

    wat leuk weer wat van je te zien en te lezen en natuurrlijk duimen we dat je werken mag in Snowy mountains, klinkt ook wel leuk, maar een pearl farm klinkt ook goed, maar wat is dat:een parelfarm???????, ik dacht dat parels in schelpen zaten, graag opheldering

  • 20 Mei 2009 - 00:39

    Freek:

    hee marjolijn! fijn te lezen dat je jezelf nog steeds goed vermaakt daar! sterkte met het vinden van een goede job ;) !

  • 20 Mei 2009 - 00:40

    Denise:

    Heey!
    Ik duim voor je!;) Verder leuk te lezen hoe je het daar heb met je salties en je freshie haha!

  • 20 Mei 2009 - 13:56

    Suzanne:

    Ik hou het op WOW :D
    en verder duim ik al zul je nu al wel wat gehoord hebben.

    groetjes Suzanne

  • 02 Juni 2009 - 16:57

    Paula:

    Hoi Marjolijn,

    Geweldig om al je verhalen te lezen en je foto's te zien! Ik krijg er helemaal de reiskriebels van..
    al helemaal omdat ik volgend jaar februari zelf ook naar australie en nieuw zeeland toe ga! We moeten dus zeker nog maar een keer afspreken als je terug bent. Geniet er nog lekker van zou ik zeggen!

  • 03 Juni 2009 - 06:42

    Gebbie Van Orsouw:

    Hoi marjolijn,
    ik kwam jouw moeder tegen bij de albert heyn en hoorde dat je weer een verre reis aan het maken bent. Ze zei dat ik maar eens op deze site moest kijken. Wat heb je al veel gezien en wat een avonturen heb je al beleefd! Leuk om je verhalen te lezen, ik ga ze zeker volgen.Succes met het vinden van een baantje(weer eens wat anders dan het martktkraampje in Oss!)Heel veel plezier.
    Groetjes Gebbie van Orsouw

  • 12 Juni 2009 - 11:01

    Laura:

    heeey mario!

    en...? hoe ging het jongens versieren? nog wat leuks aan de haak geslagen? ;)
    Zit je nu nog in Darwin voor dat baantje of is dat bij die pearlfarm?
    Eike en ik zijn gisteren aangekomen in Laos met the bus from hell!! vreselijk, uurde 24 uur lang, we konden onze voeten niet naar beneden doen en in het gangpad zaten 20 vietnamezen die steeds op je leunde als ze in slaap vielen... :s niet aan te raden

    kusjes Klef

  • 17 Juni 2009 - 07:29

    Leonie:

    Ha meis,
    Het is alweer lang geleden dat we wat hebben vernomen van je avontuur! Hopelijk gaat alles nog helemaal goed daar en heb je een leuk baantje kunnen vinden voor de laatste tijd!

    Tot gauw horens he!

    Kus Leonie

  • 20 Juni 2009 - 10:39

    Marjolijn (Gerry):

    Hieronder een gedeelte uit een berichtje van Marjolijn. Ontvangen: 18 juni.

    Hallo luitjes thuis!

    Even een kort mailtje van mij. Niet omdat ik niet veel te vertellen heb, maar omdat ik op mijn werk zit. Ik heb namelijk geen tijd zelf naar het internet te gaan, omdat ik deze week heeeeeeeeel veel mag werken. Na vandaag heb ik al weer 45 werkende uurtjes gemaakt in de afgelopen dagen en de komende twee dagen zullen er daar nog wel zo'n 20 bij komen. Hier in Darwin worden dan de V8 races gehouden. Een heel groot race-event dat drie dagen duurt. Vandaag begonnen en zondag eindigt het. Anywayzz ik dacht dat mijn baan bij Thrifty bijna voorbij was, dus besloot ik nieuw werk te gaan zoeken en ja ik mocht dit weekend al meteen beginnen. Ze weten alleen niet of ze me langer een baan geven, maar zowiezo dus dit weekend. En het is dus barwerk. De hele dag achter de bar. Lijkt me echt leuk. Kan ik gratis naar de races, wat dus een hele grote happening is en lekker geld verdienen. Volgende week kan ik waarschijnlijk nog bij Thrifty blijven en omdat die week daarna een van mijn collegaatjes met vakantie gaat, mag ik misschien nog wat weekjes extra blijven. Dat is maar goed ook, want als ik hier over vier weken nog zit, mag ik met iemand een weekendje mee om te gaan vissen :D !! Lijkt me wel gezellig!

    Nu trek ik nog veel met Gesa en Brenda op, maar zij zullen allebei in de loop van volgende week vertrekken, dus dan ben ik weer vriendloos ;) ! Brenda is echt super gezellig. Ze gaat nu op een parelboerderij werken (andere dan waar ik gesolliciteerd had) tot begin september en daarna hopen we dat ik nog in Aussie ben want dan lijkt het ons wel tof om samen naar Bali of Fiji te reizen. Kan ik dat ook nog ff meepikken. Nouja eerst nog maar een hoop werken. Van mijn parelfarm heb ik nog niks gehoord. Loop regelmatig binnen, maar steeds maar geen nieuws. En nu hoorde ik dus van die andere waar Brenda gaat werken, maar tot begin september is toch behoorlijk lang. Voor ik door de sollicitatie heen ben enzo is het alweer begin oktober. En Brenda had de baan ook gekregen omdat ze bijna elke dag zijn kantoor binnenliep en hij gek van haar werd dus haar gewoon wegstuurde om van haar af te zijn. Maar door mijn 8 to 5 job bij Thrifty kan ik daar niet heen.. Irrie!

    Anywayz ik moet nu stoppen..
    Dit weekend kunnen we dus niet bellen.
    Dikke kus van jullie Aussie dochter XXX !

  • 22 Juni 2009 - 11:50

    Mieke:

    Hee meis,
    Dank aan je mams voor het plaatsen van dit verhaaltje!! Klinkt goed zeg, lekker geld verdienen!! En fijn dat je het ook echt naar je zin hebt op je werk, dat is zeer positief! Ben erg benieuwd naar jouw precieze plannen voor de komende tijd!! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 129280

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: