Door sneeuw, wind, regen, hagel en zon - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Door sneeuw, wind, regen, hagel en zon - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Door sneeuw, wind, regen, hagel en zon

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

23 Oktober 2009 | Australië, Melbourne

De afgelopen drie weken heb ik zo ongeveer vier seizoenen meegemaakt. Het is hier officieel lente nu en dat is te merken. Tijdens mijn wandeling in Adelaide kwam vader en moeder eend met kleine kuikentjes voorbij waggelen. In de wei zie ik kalfjes lekker zonnen en lammetjes bij moederschaap drinken. Maar ondanks de lente is het in het zuiden van Australie nog niet heel warm!

Mijn laatste verslag kwam uit Adelaide. De stad had ik na zo'n twee dagen wel gezien. Leuke Botanic Gardens, veel kerken en coffeeshops. Ik heb veel rondgehangen met Thomas, Benji en andere mensen die zij kenden. Op woensdagavond zijn we een biertje in het centrum gaan drinken, waar onze groep op 9 mensen uitkwam en wij met deze groep half de bar vulde (woensdagavond is duidelijk geen stapavond in Adelaide). In een van de barretjes heb ik Mike en Sam ontmoet. Twee locals en met Mike heb ik een gesprekje gevoerd, waaruit bleek dat hij en Sam vrijdag naar Melbourne zouden rijden. Ik zei dat ik ook naar Melbourne ging en hoppa, daar werd me een free ride aangeboden. Donderdag dat overwogen terwijl ik met Benji naar het strand ben gegaan en uiteindelijk besloten mee te gaan.

Dus vrijdag middag werd ik opgehaald door Sam en Mike in Mike zijn super nieuwe (had nog geen 800km op de teller) vuurrode auto. Het was een rit van zo'n 9 uur. Onderweg gestopt om wat te eten en te drinken. Tijdens het rijden hebben we spelletjes gespeeld zoals dieren en landen noemen die beginnen met een A. Uiteindelijk bij de L opgegeven. Grappige jeugdverhalen verteld en puzzelstukken/raadsels opgelost. Het was een gezellige rit, maar wel lang. Om 02.00u kwamen we pas aan in Melbourne, waar we met zijn drieen een hostel in zijn gedoken en probeerden te slapen.

Volgende ochtend Melbourne verkend. Grote stad. Ik ben over Federation Square gelopen waar onwijs veel jongeren waren vanwege een festival. Aan de overkant van de rivier waren de locale roeiclubs hun boten aan het onderhouden en roeien op het water. Die avond had ik een hostel in St. Kilda. Op mijn kamer kennis gemaakt met twee Nieuw Zeelanders en een Canadees. Met die kiwi's 's avonds zitten drinken en daarna naar de Espy gegaan voor een dansavondje. Erg gezellig! De volgende dag met de Canadese jongen rondgelopen in het park en 's avonds uitgegaan met die twee Mike en Sam omdat ze de volgende ochtend terug gingen naar Adelaide.

Maandag met John (Canadees) en Kieran (Kiwi) naar de Melbourne Cricket Ground en Olympic parc geweest. Daar wat rongelopen en Rod Laver Arena gezien (daar wordt de Australian Open gehouden). Helaas was ik te laat voor een tour, maar we mochten wel even op Margerat Court (het belangrijkste buitenveld en een na belangrijkste veld in totaal).

Op dinsdag heb ik een Great Ocean Road tour gedaan. De GOR is een van de bekendste wegen langs de Australische kustlijn. De weg loopt van Torquay tot Warrnambool en is zo'n 250km lang. We zijn eerst gestopt bij Bells Beach. Dit strand maakt deel uit van de wereldkampioenschappen surfen met pasen. Ook is dit de plek waar Patrick Swayze (euh schrijf je dat zo?) zijn laatste golf wilde pakken in de bekende film Point Break. Daarnaast zijn we bij wat meer surfplaatjes gestopt en natuurlijk bij de bekende twaalf apostels (waar nog maar 8 van over zijn). Ook zijn we gestopt bij een baai waar ooit een schip is gestrand en bij London Brigde, welke een paar jaar geleden ingestort is. Het was een leuke tour, met gezellige mensen en gids. Ik heb weer genoten. De wind was erg koud, maar zo af en toe kwam gelukkig het zonnetje door.

Op woensdag werd ik opgehaald door Adam, onze gids van Uluru. Hij woont in Torquay en zou me nog een paar surflessen geven. Eerst gingen we wat gallerijen langs om wat schilderijen weg te brengen en op te halen, aangezien Adam een bekende locale schilder is: http://www.adamstanleyart.com/. Daarna naar Torquay waar de surf (surfconditie) slecht was en de wind koud dus besloten we maar niet te gaan. Adam is die middag gaan schilderen en ik heb gekeken. 's Avonds heeft ie voor me gekookt, fles wijn open getrokken en na een tijdje bedje ingekropen. Volgende dag was huisgenoot er ook. Met zijn drieen naar het strand en ja hoor, surf was nog steeds slecht. Dus maar weer terug en ik ben Torquay gaan verkennen. In Torquay is namelijk Rip Curl en Billabong ooit begonnen. Dit zijn twee hele bekende surfmerken in Australië. Ook ben ik naar het Surfmuseum geweest. Volgende dag was de surf nog steeds slecht, dus helaas niet kunnen surfen. Heb het wel erg gezellig gehad en goedkoop kunnen leven :D ! En Adam is trouwens een fantastische roast cook, haha :D !

Vrijdagochtend weer terug naar Melbourne waar ik Thomas weer tegen kwam. Met hem heb ik eerst lekker een kop koffie bij Starbucks gedronken en toen zijn we naar Eureka tower gegaan. 88 verdieping hoog waar door je over de hele stad kunt kijken. Ook nog de edge meegemaakt. Een glazen kubus dat aan de zijkant van de flat uit schuift en je zo recht naar beneden kunt kijken. 's Avonds zijn we naar het casino gegaan. Ooit de grootste casino van de wereld. Thomas ging zijn geluk bij de roulette proberen. Ik mocht af en toe ook een fiche neer leggen. Eerst leken we te verliezen tot ik opeens 17 fiches voor hem won :D !! jaja ik was trots op mezelf! Hij had 50 ingelegd en toen we 100 hadden stopten we. Grappig was dat wij de hele tijd gingen juichen en high fives deden als we wonnen terwijl er mensen zaten met wel honderden fiches en met een saai lang gezicht hun winst binnenhaalde. Toen we eenmaal 100 dollar aan fiches hadden vroeg de man of we ze om wilden wisselen voor 25dollar fiches. Dus niet! We want cash! Daarna heeft Thomas me op een drankje getrakteerd in een locaal danscafe om het te vieren!

Volgende dag moest ik rond 5 uur 's middags op het vliegveld zijn. Met Thomas 's ochtends eerst nog een keer naar Rod Laver Arena gegaan voor de tour. Kaartjes gekocht, bleek de tourgids niet op te komen dagen. We kregen ons geld terug en de man die daar gewoon werkt zou ons rondleiden en zoveel mogelijk plekken laten zien. Eerst weer Margaret Court (blijft leuk) toen de kledingkamers, waar Federer altijd kluisje nr 1 heeft. Dus wij handvat van kluisje aanraken en helemaal enthousiast. Spullen in kluisje leggen en erbij poseren, haha! Daarna door de wall of fame gelopen naar Rod Laver Court. Deze was donker en bedekt voor in concerten en dergelijke. Maar bleef toch leuk om te zien! Het veld nog bekeken vanuit een superbox en toen na nog wat lounge zaaltjes weer terug naar receptie. Daar mochten we tennisrackets en ballen lenen om een potje tennis op Margaret Court te spelen! Super gaaf! Samen met Thomas even tegen een Amerikaans koppel staan overspelen en nog met Thomas een balletje geslagen! Toen was het alweer tijd om terug te gaan om mijn vlucht naar Tazzie te halen.

Ik vloog dus naar Hobart in Tasmania waar ik Han ontmoette. Met hem en nog een meisje zou ik gaan rondreizen. Meisje kwam 's avonds aan. Zondag hebben we met zijn allen beetje stad verkent en prijzen voor huurauto's opgevraagd. Maandag hebben we met zijn drieen een huurauto opgehaald en onze trip kon beginnen. We zijn in 9 dagen over heel het eiland gecrosst. We hebben super mooi, ruig natuur gezien! Een gezellig gezelschap: Han, oorspronkelijk uit China en woont nu al bijna 2 jaar in Sydney en Liron, een Jood uit Israel. Weer eens wat anders dan die Europeanen. We hebben 's nachts voornamelijk in de auto geslapen of in de tent zonder matras (koud!!!). We hebben het erg koud gehad en veel regen, maar ontzettend leuke tijd. We hebben de Tasman Peninsula gezien, Wineglass bay (een parelwit baai), Bay of Fires, The Nut in Stanley, Launcheston, Devonport, Penguin (een grappig plaatsje versiert met Penguins), Cradle Mountain, Lake St. Clair. We hebben vijf watervallen in slechts twee dagen gezien, naast de watervallen die we al gezien hadden. Nouja genoeg gedaan dus en genoeg avonturen. Het grootste avontuur was Cradle Mountain.

We hadden besloten naar de top van Cradle Mountain te klimmen waar zo'n 8 uur voor staat. Dit is een klim vanuit Dove Lake (900m hoog) tot de top van Cradle Mountain (1545m hoog). Het begon super. Heel veel mooie uitzichten. De top van de mountain lag in de wolken, maar ach miss viel het mee als we daar waren. Ik had geen bergschoenen, dus maar op mijn All Stars, haha! Al gauw moesten we door sneeuw lopen: kletsnatte voeten. Tijdens de wandeling zijn we maar 9 mensen tegengekomen. Vanuit uitzichtpunten zagen we Dove Lake met onze carpark waar mensen zo groot als mieren liepen. WOOOOOHOOOOOOOO. Wij schreeuwden op ons hard van de bergen, echt cool! Uiteindelijk helemaal naar de top geklommen. Het laatste stuk moesten we over mega grote rotsblokken kluiteren, wat een waar avontuur was! Han en ik liepen voorop en tientallen meters achter ons volgde Liron (het klaagbeest). Laatste stukje door steile stukken sneeuw, super glad. Op de top nog verder over sneeuw lopen en dan HOPPA stap ik tot mijn kont in de sneeuw, haha! We hebben echt gelachen! Het was echt een super gave wandeling en ik kan het iedereen aanbevelen!! Ik zou het zo nog een keer doen! We waren moe, hadden kletsnatte en koude voeten, rode neuzen, rode wangen, maar het avontuur was geweldig! Het uitzicht trouwens... mist! We stonden nog steeds in de wolken. Toen we om 5 uur 's middags bij de auto aankwamen konden we eindelijk de top zien.

Weer eenmaal terug in Hobart hebben we gratis in een hostel overnacht, omdat een aardig Nederlands meisje ons op haar lege kamer liet slapen. We hebben de auto weer terug gebracht en gisteren ben ik weer terug naar Melbourne gevlogen. Vanmorgen ben ik over de markets gelopen en ben ik lekker van het zonnetje aan het genieten! Het is hier heerlijk!

Ik besef echter wel: nog maar 16 dagen in Australia en dan vlieg ik naar Indonesie. Wie weet voorgoed van hier vandaan... Het valt me zwaar en ik moet er toch wel veel aan denken. De laatste dagen worden plannen. Op zich heb ik niet meer veel wat ik persee wil zien, maar wil nog wel een aantal dingen doen. 8 november vlieg ik naar Bali voor drie weekjes en dan via Singapore naar huis!

Ik houd jullie op de hoogte!

xxx Marjolijn

• 23 Oktober 2009 - 04:19

Marjolijn Lier:

Joh.. heb echt op elke foto zowat dezelfde broek en trui aan, haha! Maar het is mijn enige jacket :( !!

• 23 Oktober 2009 - 05:59

Gerry:

Wat een verhaal weer. Prachtige foto's dan ga ik nu het verhaal lezen!

• 23 Oktober 2009 - 07:45

Gerry:

Fantastische belevenissen. Geniet nog maar ff van de tijd die je daar nog bent. Niet te ver vooruit denken. Ben je trouwens Molford Sound vergeten: 250 watervallen in een dag!!!!

• 23 Oktober 2009 - 07:52

Gerry:

PS ik bedoel natuurlijk Milford Sound!

• 23 Oktober 2009 - 08:07

Els:

Marjolijn, still on track. Echt geweldig wat je vertelt en laat zien met de foto's. Ik blijf je volgen. Geniet ook van Indonesië. Daar gaan ook ieder jaar studenten heen en die zijn razend enthousiast.

• 23 Oktober 2009 - 09:17

Mieke:

Oooohh wat een GE-WEL-DI-GE foto's weer, die poses van jou altijd woehahahaa en de natuur, zo mooi allemaal! Maar jeetje wat heb je weer veel gedaan de afgelopen weken! Gewoon ff naar Tasmanië geweest en het hele eiland over gecrost! :D Super stoer meis. En nu nog ff flink genieten hoor van al het moois dat Aussie te bieden heeft! Ik weet zeker dat je er nog eens terug zult komen, en als toetje ga je nog naar Indonesië, gaaf!! Tot gauw weer.... xx

• 23 Oktober 2009 - 16:28

Ria Hey:

het zag er allemaal weer goed uit,jij geniet er echt van , dat is je aan te zien en ik hoop toch nog even mee te mogen genieten van je reisverhalen en foto's

• 23 Oktober 2009 - 16:57

Mireille Ploegmakers:

Hé Marjolijn,

je ziet er goed uit! En leuke foto's ook. Veel plezier nog in de laatste maand.

• 24 Oktober 2009 - 09:05

Siri:

Wauw Marjolijn, wat een gezellig verhaal! Wat leuk dat je iedere dag weer leuke mensen ontmoet en zoveel dingen meemaakt! Het klinkt echt fantastisch allemaal. Leuke foto's ook, van tulpenvelden tot sneeuw ;)
    Hopelijk kun je de laatste 16 dagen nog met heeeel veel plezier besteden en ga je daarna van Indonesie genieten want dat is ook zeker de moeite waard :)
    Tot snel! (kijk dat is dan weer de positieve kant van het verhaal ;))
    xx Siri

• 24 Oktober 2009 - 09:41

Niels:

Ben zelf 6 dagen op Bali geweest, in Kuta! Amazing!
    Het gaf mij ook een heel raar gevoel om Australie te verlaten, helemaal na zo'n enorme lange periode. Helemaal als je terugbent in Nederland dan ga je het leven daar NOG meer waarderen en vooral erg missen.

• 24 Oktober 2009 - 11:20

Suzanne:

Hello meiske,
    Mooie foto's en mooi verhaal, je hebt weer veel gezien en gedaan.

Nog iets meer dan een maand en dan terug naar Nederland, pff dat zal wennen worden. nog maar even niet aan denken!! Gewoon GENIETEN
    kuss Suus

• 26 Oktober 2009 - 14:33

Rik Akkermans:

Was al weer even geleden dat ik je verslagen heb gelezen. Ben nu weer helemaal bij! Wat onderneem je ontzettend veel. Wens je de komende weken mog veel plezier!!

• 28 Oktober 2009 - 12:57

Ineke En Renato:

Hoi Marjolijn,

Heb je de Tasmaanse duivel nog gezien???
    NOg heel veel plezier de laatste periode en hopelijk volgen er nog veel foto's !!!

• 29 Oktober 2009 - 15:51

Thijs:

Leuk om weer iets te lezen ! Geniet nog van je laatste maand daar!

• 03 November 2009 - 22:47

Robbie:

Hey Jo

This is great. Can't believe how much you have done. Sad to think you will be gone from Australia shortly. Miss you being around your smile and humour is fantastic. Will try and phone you before you go to Singapore.
    Love ya Robbie

• 03 November 2009 - 22:47