From exotic Magnetic Island to the Red Centre - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu From exotic Magnetic Island to the Red Centre - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

From exotic Magnetic Island to the Red Centre

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

29 September 2009 | Australië, Adelaide

Mijn verhaal start in Cairns, waar ik woensdag (alweer twee weken terug) de bus pakte naar Townsville. Na 6 uur kwamen we aan met Evelien (Nederlands meisje uit Cairns, zat in dezelfde bus), daar gewacht op de ferry en toen naar Magnetic Island gecruised. Bij de ferry terminal een bus gepakt naar Horseshoebay en in de bus kwamen we nog wat Nederlanders tegen en hadden we een leuk gesprek:

Jongen: En gaan jullie nu de oostkust afreizen?
Evelien: Ik wel
Ik: Ik ga hierna naar Alice Springs :D !
Jongen: Alice Springs?? Wasda??
Wij: Uluru? Ayers Rock??

Ging geen belletje rinkelen. Nouja als jullie niet weten wat het is dan kan dat nog, maar het is toch wel de meest gefotografeerde rots, toeristische attractie van Australie.

Anywayz eenmaal bij ons hostel gingen we even naar het strand om een zonsondergang te bekijken en eten kopen voor een geimproviseerde maaltijd. Pasta, yamm!!

Volgende dag gingen we de beestenbende van het hostel bekijken. Ze hadden daar een kleine sanctuary met verschillende bieren. Heel leuk, we mochten van alles vasthouden, knuffelen, aaien, zoenen ;). Zoals een zwarte kakatoe, baby zoutwatercroc, Blue Tongue Lizard, Snake en een Koala :D ! Nog meer diertjes gezien. Echt leuk allemaal!

Daarna gingen we wandelen. We wilden een mooie rondwandeling maken langs verschillende baaitjes. Na over wat slootjes te springen begon de wandeling. Hop gelijk omhoog en weer heel stuk omlaag, en weer omhoog en omlaag. Pff best vermoeiend en we waren pas op een kwart. Even uitrusten en weer verder lopen, tot er iemend stoptie die ons wel naar het einde van de weg wilde brengen. YES! Dus hij ons rond touren en nog tips geven en zette ons af bij de Fortswalk. Op dat pad zouden we wilde koala's kunnen spotten. Dus wij rondlopen en de hele tijd de bomen afspeuren. Op de heenweg zagen we nog takjes op de grond liggen, maar we zagen geen koala (schijnbaar maakten ze tekens met takjes als er een koala zat). Op het uitzicht punt heerlijk even gerust en met mijn bereik kon ik ff Julia (van de boot bellen). Die was gisteren in Cairns aangekomen, net de dag dat ik vertrok natuurlijk. Helaas! Weer terug naar beneden lopen hoorden we wat geritsen en zagen we een Enchidna. Een soort egel met een lange snuit (ga maar ff googlen ;) )! Weer verder bij die takjes nog ff gekeken en Evelien spotte hem. Heel hoog, zo'n tien meter van het pad zat een klein grijs bolletje in de boom. Jeey wilde koala gespot, CHECK! Nog zo'n uur teruglopen naar het hostel, waren onze beentjes wel vermoeid hoor. Even een duik genomen en het was alweer etenstijd. Daarna nog ff wat rondgehangen bij de bar en toen weer naar bedje. De kamers waren er trouwens super gezellig. Allemaal kleine houte bungalowtjes met daarin vier stapelbedden en achterin een langwerpige badkamer.

Volgende dag wilden we een relaxdagje maken. Vroeg weer in de veren om te gaan snorkelen. Eerst moesten we weer zo'n 2 uur lopen, bergje op en bergje af, tot we bij Florence Bay aankwamen. Onderweg kwamen we nog een koala tegen in een boom vlak bij de weg. We konden er gewoon naast gaan zitten en hem zowat aanraken (maar niet gedaan met die lange nagels van em/ of haar??) Florence Bay heeft een lang strand met maar 6 mensen die er lagen. Genoeg plek dus. Blauw water en strand was omsingelt door grote rotsblokken. Daar gingen we snorkelen. Niet veel kunnen zien, maar wel lekker gezwommen, gezonnen, gelezen en gerelaxed. Tot het weer tijd was terug te gaan. Weer wandelen, zie ik opeens twee scooterrijders de berg afscheuren, begint de voorste te toeteren en stopt ie opeens. Dan (van de boot). Had met Julia gereisd tot Townsville en was nu voor een dagje op Magnetic Island. Supet geinig. Ook zagen we de koala weer en opeens zat er een kleintje achter :D ! Waar die vandaan is gekomen?? Eenmaal terug nog eens afgekoeld in het zwembad. 's Avonds lekker aardappeltjes en boontjes op en bij een optreden gezeten waar Dan ook gezellig bij kwam. Optijd naar bed want van dat wandelen word je toch wel moe.

Volgende dag (Euh het is al zaterdag inmiddels, houden jullie het nog bij?) naar Townsville gegaan waar Evelien de bus opstapte en ik nog een nachtje daar bleef. De volgende dag stapte ik om 7 uur 's ochtends in de bus waar ik voor 2.50 uur 's nachts de volgende dag niet uit zou komen. (oke een keer bus moeten wisselen en wat stops, maar toch). Ik was in Tennant Creek. Daar in een hostel geslapen tot 9.30 en toen op tour gegaan naar Devils Marbles. Ik was de enige, dus kreeg een prive-tour, haha! Ik met Bill het busje in en lekker twee uur gereden tot we bij de marbles aankomen. De marbles bestaan uit vele ronde rotsblokken die op elkaar te lijken balanceren. Maar goed allemaal erosie door warmte en kou door miljoenen jaren (was al 1700 miljoen jaar oud). De aboriginals noemen het Karlukarlu. Zij geloven dat de Rainbow Serpent hier eieren heeft gelegd. De Rainbow Serpent komt in veel verhalen van de aboriginals voor en zij geloven dat serpent Australie heeft gevormd met haar lang lichaam maakte ze gorges, rivieren en door haar slangachtende bewegingen duwde ze bergen omhoog.

Nouja Devils Marbles waren wel heel cool. Sommige rotsen waren gespleten door jaren van warm en kou. De buitenste laag van de rosten is rood, maar als je dat afpelt is het gewoon wit. Dat rood is soort van erosie. Ik mocht nog ruim een uur zelf rondwandelen en lekker op rotsen klimmen en daarna gingen we weer terug. Eenmaal in hostel moest ik tot half 2 's nachts wachten tot de eigenaar ons wegbracht naar het busstation en daar moesten we nog tot 3.20 wachten tot de bus ging. Jippie! Niet veel slaap dus.

De bus bracht me naar Alice Springs waar ik, zo gauw in mijn hostel, even moest bijslapen. Rond 12 uur toch maar even de stad gaan verkennen. En weer terug in het hostel ontmoette ik twee Nederlanders: Saskia en Marlies. Twee zusjes. Saskia is al tien maanden aan het reizen en Marlies kwam langs voor 5 weken en volgende week gaan ze samen terug naar huis. Lekker met hun zitten kletsen en zo kwamen we erachter dat Saskia de kok was tijdens mijn surfcamp. Grappig!! Zij gingen op dezelfde tour als mij dus dat zou een dolle boel worden.

Volgende dag vroeg op, worden opgehaald met een busje door Adam onze driver. Met zijn vijftienen in het busje gaan we al vroeg op pad en brrr wat is het koud zo vroeg. Twee uur later komen we bij een kamelenfarm en nog steeds koud. Voor vijf dollar even een rondje op een kameel gereden en weer verder in de bus. Een paar stops onderweg, veel gekletst met Marlies en Saskia zien we opeens een berg over de heuvels en bosjes uitsteken. Leek niet op Uluru, maar Marlies twijfelde toch wel even, dus Saskia gaat het vragen. Blijkt het Fuluru te zijn (Mt. Connor). Schijnbaar komen er mensen met hun huurauto, denken dat het Uluru is, maken foto's en gaan weer terug, terwijl Uluru nog zo'n 100km verder is. Dus wij rijden lekker door en als eerste van de bus spotte ik hem op een gegeven moment. Een oranje/bruin kleurige rots steekt daar op aan de horizon. Vet!!!!!

Maar eerste bestemming: Kata Tjuta, ook wel bekend als The Olgas (Kata Tjuta en Uluru zijn de aboriginal namen, wij werden gevraagd deze te gebruiken aangezien we op aboriginal grond waren). Kata Tjuta betekent Many Heads. Het zijn namelijk 36 rotsen bij elkaar. In totaal groter dan Uluru, maar omdat het er meerdere bij elkaar zijn niet de grootste rots. Hier een prachtige wandeling gemaakt door de Valley of the Winds. De buitenlaag van deze rotsen zijn ook donker rood. Schijnbaar kun je Homer Simpson in zien. Nou niet gespot hoor. Leuke wandeling, maar we moesten doorlopen aangezien we niet de zonsondergang bij Uluru willen missen. Dus weer busje in en naar Uluru scheuren. Daar gaan we op een grote parkeerplaats vol bussen staan en zoeken we een rustig plekje waar we de happening eerste rangs kunnen zien. Nou de rots gaat met de tijd van bruin/oranje naar oranje/rood, rood/bruin en bruin (dan is de zon weg.) Een hele happening om te zien. Was wel erg gaaf om mee te maken!!

Na deze ervaring naar het kamp waar we hebben gegeten, gedoucht en een kampvuur hebben gemaakt. Mijn didgeridoo kunsten aan iedereen nog even laten horen en toen onze slaapzakken en swags opgezocht om onder de sterre hemel te gaan slapen. Brrrr in slaapzak nog lange broek en trui aan!

Volgende ochtend om kwart voor 5 op om om kwart voor 6 de bus in te gaan. Dan worden we afgezet bij de Base Walk om Uluru. Even ter informatie: Uluru, bekend onder de westerse naam: Ayers Rock, is 348m hoog. Dit is het gedeeltje dat je kunt zien, schijnbaar gaat het nog zo'n 60km door onder de grond. De rots is 3.6km lang, maar als je een foto van boven ziet, zul je zien dat ie niet geheel ovaal is. Er zitten vele vormen in. De Base Walk is 9.4km lang en daar begonnen we dus lekker vroeg aan. De gids had zich een beetje in de tijd vergist, dus aan het einde moesten we nog rennen om op de juiste plek te staan met de zonsopkomst. Maar gaaf was het wel!! Wij stonden als enige op dat pad terwijl alle grote tourbussen ergens ver achter ons stonden, whaha! Veel foto's gemaakt en toen weer verder gelopen!

Tijdens de rondwandeling staan er soms borden met verboden foto's te maken. Dat komt omdat Uluru heel belangrijk is voor de Aboriginals en er een aantal sacred places zijn waar geen foto's van gemaakt mogen worden. Dit hebben wij natuurlijk gerespecteerd. Op andere plekken hebben we veel foto's geschoten. Ik wandelde met Saskia en Marlies op een rustig tempo om elk hoekje en de gaten in ons op te kunnen nemen. Heel indrukwekkend. De rots ziet er om elke hoek weer heel anders uit met weer verschillende kleuren. Onderweg stonden creation story's over Uluru. Heel boeiend allemaal!

Aan het einde van de walk kwamen we bij de klim aan. Wij hadden mogen kiezen en hadden dus voor de base walk gekozen en hadden aan het begin het hele pad voor onszelf heerlijk, maar hier krioelde het van de mensen. Heel veel mensen kwamen omlaag gegleden op hun kont, omdat het echt ontzettend stijl is. Er is dan ook een ketting waar mensen zich aan vast kunnen houden. Ja hoor domme toeristen gaan bergje beklimmen, vallen eraf, gaan dood en vervolgens worden er gaten in een heilige rots geboord zodat er een ketting kan komen. Pff.. Nou ik ben dus de rots niet gaan klimmen vanuit respect. Uluru is heel belangrijk voor de aboriginals vanwege oude verhalen, spirituele plekken, maar ook omdat zij zich verantwoordelijk en verscheurd voelen als er iemand een ongeluk krijgt.

Na deze prachtige wandeling gingen we naar Kings Canyon. Was weer een lange busreis. Voor onze kampplaats zijn we op een camping gestopt om even te zwemmen en daarna na de kampplek. Saskia en ik hebben geholpen met het maken van Damper, een traditionaal oven pot gerecht in Australie. Het is een soort brood of cake. Smaakte prima. Verder spaghetti gegeten en na het eten hebben we marsmellows geroosterd! Yammiiii! Weer in Sway geslapen en 's nachts nog Dingo's bij ons kamp gezien.

Volgende dag gingen we de Kings Canyon wandelen. Dit was ook super indrukwekkend. Rotswanden van 100m hoog waarvan het lijkt of er een mega kaasschaaf is langs gegaan. Heel indrukwekkend. Heerlijk kunnen wandelen en mooie uitzichten. Na deze wandeling hebben we lunch gemaakt op de camping, gezwommen en de busreis terug naar Alice Springs begon. Eenmaal terug ging ik 's avonds met Sas en Marlies naar Toddy's om onze gids te ontmoeten. Drie Japanners en nog een Italiaan waren er ook bij. Onze gids haalde ons over naar een outback pub te komen in Alice. Wij allemaal mee en daar lekker gedanst en gelachen om de grappige wc (deurklink aan andere kant, kraantjes verkeerd). Rond 1 uur hebben een taxi terug genomen en gaan slapen.

Volgende dag weer voor 6 uur op (heb ook geen dag rust). Bus naar Adelaide. Hele dag gereden. Leuke mensen in bus ontmoet en 's nachts overnacht in Coober Pedy. Eenn stad dat draait om het vinden van Opal. Vanwege de hete zomers (50graden) en koude winters wonen veel mensen onder de grond. Dat deden wij ook! Ook nog een ondergrondse kerk gezien en een Opal tour gehad! Allemaal weer leuk!

Volgende dag om 4.45 op en om 5.45 in de bus. Hele dag gereden en voornamelijk geslapen in de bus ;) ! Met een aantal stops kwamen we rond 4 uur aan in Adelaide. Daar was het super koud!! We gingen rondlopen en toen ging het ook nog eens regenen. 10 graden!! Dus wij met zijn vieren Gloria Jeans Coffee ingedoken en daar een warme chocomel gedronken. Daarna gekookt, gedoucht en ons klaar gemaakt naar de gaybar te gaan, want een van de jongens uit onze groep is homo. Wij hadden nog een jongen gevonden dus met zijn vijven daar naar toe. Sta ik met het Franse meisje uit onze bus en de homo jongen te dansen komt er een vrouw bij ons staan. Ging ons vragen of we een stelletje waren. Wij: YES !!! En die twee jongens bij ons waren ook maar wat blij dat ze konden doen of ze onze vriendjes waren. Nou na een half uur sloot het al dus wij weer de straat op, wat gedronken en rond gehangen en ik ging met Frans meisje en Benji rond half 2 naar bed. Marco (homo) en Thomas (allebei Duits) gingen nog naar een bar waar een ander homo koppel heen ging.

Volgende dag hebben we een beetje met zijn vieren rond gehangen (Ik, Benji, Thomas en Marco, alledrie Duits). Geshopt voor warme kleren en weer warme choc op. 's Avonds gezellig met zijn allen gekookt (kangoeroe) en daarna op het balkon met Thomas en Benji zitten kaarten en drinken. Gezellie!

Vandaag hadden Thomas en Benji al iets geboekt dus ik ging in mijn eentje Adelaide verkennen. Heerlijk gewandeld door de Botanical Gardens, een aboriginal performance bezocht en een aantal andere highlights bezocht. Nu zit ik in het internet cafe naast Thomas en straks ff foto's uploaden en dan gaan we denk ik weer gezellig rondhangen.

De komende dagen ga ik ff uitzoeken hoe ik het goedkoopst Kangaroo Island kan bezichtigen en of ik dat uberhaupt wel ga doen en daarna ga ik richting Melbourne via de Great Ocean Road en dan naar Tasmanie.

Jullie horen van me!!
xxx
Tot over 9 weken ;) !

• 29 September 2009 - 08:39

Gerry:

Hoi meiske,

Blij weer van je te horen!

• 29 September 2009 - 10:38

Mieke:

Waanzinnige foto's!!! Zo en dan ga ik nu je verhaal lezen. :D

• 29 September 2009 - 10:49

WOW I'm impressed!!!!
    Wat vertel je me nu allemaal... Tasmanië!! Wauw! En nog maar 9 weken!! OMG dat gaat hard!! Great Ocean Road ook al wauwww, veel over gehoord! En die foto's van jou met die gespleten rots + Devils Marbles ken ik ook van iemand anders haha lachen is dat! Enne ik heb netjes alles opgezocht op Google hoor: waar Adelaide en Melbourne precies liggen, waar je Kangaroo Island kunt vinden en wat een Enchidna is :D ben weer helemaal op de hoogte! Ik geniet weer helemaal mee meis als ik dit zo allemaal lees! Super!! Dikke kussss en tot gauw maar weer....! ;)

• 29 September 2009 - 10:59

Jan:

Prachtig verhaal,moest er wel even voor gaan zitten.

• 29 September 2009 - 12:50

Suzanne:

Wat veel rosten, en toch allemaal anders. dat alleen al lezen is indrukwekkend ;) .
    tot over 9 weken!!
    Kuss suus
    ps: ik heb een Stage!!!! :D :D

• 30 September 2009 - 17:48

Thijs:

Zo na het lezen van deze blog is me hele middag al weer gevuld :P

Zo te lezen heb je een boel gedaan de afgelopen tijd en moet je ook nog heeeel veel doen, dat wordt zeker geen rust met nog maar 9 weken te gaan! Veel plezier

• 30 September 2009 - 20:41

PeterRietteZiggyFay :

Hoi Marjolein,
    Wij genieten ook mee van je verhalen en fotos. Wij wensen je nog een hele fijne tijd!!!
    Liefs van ons allemaal.

• 05 Oktober 2009 - 10:35

Ria Hey:

hallo marjolijn, ik heb weer erg genoten van je verhalen en de foto's, (vooral die foto van de Uluru's was goed)
    dat gaan we nog missen over 9 weken !!

• 12 Oktober 2009 - 17:22

Gewoon ff een kussie! X

• 14 Oktober 2009 - 15:02

WIJ GAAN NAAR U2!!!!!!!

• 15 Oktober 2009 - 09:22

Niels:

The Red Centre, Alic Springs. Ik was daar totaal gelukkig!! Ben afgelopen dinsdag thuis gekomen na precies een jaar. Heel raar, bevat het nog steeds niet!
    Wat is je e-mail adres, praat wat makkelijker.

Dit is de mijne nielshettinga@gmail.com

Geniet!