Dus zo voelt een cultuurshock! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Dus zo voelt een cultuurshock! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Dus zo voelt een cultuurshock!

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

13 November 2009 | Indonesië, Batavia

Nou mensen, ik ben dus in Indonesie en ik kan het merken ook! Die taxi rit van het vliegveld naar hotel was een ware belevenis! Keek mijn ogen uit! Rijden hier duizenden mensen op scooters rond tussen alle auto's door! Constant getoeter! Auto's rijden af en toe gewoon midden op de weg en er word op de meest onmogelijke momenten en in de meest onmogelijke bochten ingehaald! Een verschrikking!

Gelukkig stond Brenda me op te wachten toen ik bij mijn hotel aan kwam rond tien uur 's avonds (het duurde ff voor ik voorbij het visa-geval was!). We hebben heerlijk liggen kletsen en het was al meteen gezellig!

Volgende dag hebben we een busje naar Ubud genomen. Ik probeerde Brenda over te halen om wat cursussen te doen, maar dat lukte helaas niet, wie weet kom ik hier zelf nog terug als ze weg is! Maar in Ubud hebben we zeker niet stil gezeten! We zijn naar de markt gegaan, waar flink onderhandeld word over prijzen, het paleis, uit eten voor lunch en voor dinner (we kunnen niet zelf koken) en 's avonds hebben we de Legong dans gezien in het paleis! Dit was erg leuk! Meisjes en jongens in kleurrijke gewaden die heel sierlijk dansen met groot opgezette ogen!

Volgende dag hebben we scootertjes gehuurd omdat dit gewoon het makkelijkste transport is en je hier een hoop mee kunt zien! We zijn naar de Elephant Cave gegaan, waar we Bas ontmoette die met ons de rest van de dag meereisde. Elephant cave was een grot in de vorm van een demon. Heel klein. We hebben daar nog door de jungle gewandeld en daarna naar Tempaskiring gegaan om een monument en rijstvelden te zien. Met onze sarongs om, wantja short in tempels zijn uit de bozen, pasten we perfect tussen alle witte mensen met hun rokjes om. Lekker toeristisch, dat is Bali zeker!

Daarna verder gereden over wat rustigere (hoofdstraten zijn mega druk) landweggetjes naar Mount Batur (vulkaan) met het meer erbij! Even naar beneden gecrosst en weer terug omhoog om over nog meer landweggetjes en langs prachtige rijstvelden weer terug te komen in Ubud! Snel geluncht (was al laat) en naar Monkey Forest waar we aapjes konden zien! 's Avonds hebben we met Bas van een heel lekker en goedkoop dinnetje genoten en vervolgens vroeg het bedje in!

Volgende dag met shuttle bus naar Lovina gegaan. Bus hadden we helemaal voor onszelf! We reden door prachtige bergpassen, zagen meren en nog meer aapjes, winkels en fruitkraampjes tot we werden afgezet in Kalibukbuk bij een hotel waarmee de taxichauffeur bevriend was (natuurlijk!!). Dus 100.000roepiah neer gelegd voor een double room per nacht (7 euro) en nu zitten we dus in hotel met zwembad aan zee :D ! Wat een leven!! 's middags gingen we naar het strand wat overigens zwart zand had en bij een vrouwtje hebben we wat vreemde fruitsoorten gekocht! We hebben ondertussen al mangastine, dragonfruit, durian, mango's, papaya, lichee's en nog wat fruit gegeten waar ik de naam niet van ken! Echt heel lekker en goedkoop allemaal (wat hebben we het toch slecht!)

Gisteren hebben we weer op scooters rondgecrost in de buur van Lovina! (in totaal 100km gereden). We zijn naar de Twin Waterfalls geweest waar de leukste activiteit ons gesprek met 5 jonge scholiers was (leeftij 15-18 ) ze konden amper Engels, maar we hebben gelachten tot de tranen ons in de ogen stonden! Allemaal op de foto, leuk leuk! Daarna zijn we naar een Pura Ulun Danu gegaan wat in Lake Bratan staat. Pura is een tempel! Dit was echt mega toeristisch! We waren dit keer de enige met sarongs en nouja het maakte het bezoek niet zo heel leuk. Dus weer verder scooteren lekker door de bergen. Dit keer reden we naar beneden dus wij zetten de motor uit en lieten de scooter gewoon rollen. En dan roepen naar de locals "VROEM VROEM" gas geven en geen steek harder gaan, haha! Ze konden er wel om lachen!

's middags bij een duur restaurant in Munduk gegeten (tegenover onze andere restaurants) we moesten aan het einde per persoon 4,20euro betalen! Schandalig!!! Gelukkig smaakte het eten wel heel goed, wat het allemaal wat draaglijker maakte, haha!

Uiteindelijk stopte we nog bij de hot springs waar we heerlijk even in het warme water hebben gezeten en toen snel terug gereden voor het donker zou worden! 's avonds weer naar het zelfde restaurantje als de dag ervoor waar we onze buikjes rondaten aan al het heerlijk eten! Zij zeiden dat we de volgende dag wel gewoon mee konden kijken hoe ze het eten maakten (dat leek ons wel leuk) en toen kwam ik op het idee te vragen of ze ook eend deden (dat wilden we nog proberen). Staat eigenlijk niet op de kaart, maar wilden ze wel doen!

Dus vandaag zijn we naar een grote markt geweest, waar de eend is gekocht (Babek) en die zit nu nog lekker levend in een mandje! Straks gaan we naar het restaurant toen en gaan we de eend samen killen en klaar maken! Haha ben heel benieuwd!! Lijkt me ontzettend leuk, maar of het ook zo leuk is voor die eend... Ik laat het jullie de volgende keer weten!!!

De plannen voor morgen zijn nog geheel onbekend! We zien wel waar een goedkope lokale taxi ons heen wil brengen :D ! We vermaken ons in ieder geval nog wel even hier :D !!

Had nu niet veel tijd, maar de volgende keer vertel ik meer over de cultuur en opvallende dingen hier!!

Tot dan!
xxx

  • 13 November 2009 - 09:58

    Mireille:

    De verhalen komen me al een beetje bekend voor. Tja, dat heb je als er al twee voorgangers zijn geweest. Lekker populair dus. Geniet nog van de resterende twee weken.

  • 13 November 2009 - 10:05

    Gerry:

    Je wordt er niet diervriendelijker op van al dat reizen. Ik vond de stierenballen en schapenkop tijdens het cowboykamp al heel wat maar nu ook nog een eendje de nek omdraaien...Ik blijf me verbazen!

  • 13 November 2009 - 12:16

    Mieke:

    Hahaha wat een heerlijk verhaal weer! Ben benieuwd hoe het gegaan is met de eend en het hele ritueel, en of ie smaakte uiteraard! Fijn weer iets van je gelezen te hebben meis! Ook Indonesië wordt helemaal leuk, dat kan ik nu al zien aan je enthousiasme! Ondanks de cultuurshock :D maar je weet de rustigere plekken wel weer te vinden! XX

  • 13 November 2009 - 12:19

    Kirsten:

    haa meis,
    jeetje wat herkenbaar...alles wat je schrijft, op veel plaatsen ben ik ook geweest...erg leuk om te lezen. Alsje nog terug gaat naar ubud moetje het maar zeggen weet nog een ideaal goedkoop adres om te slapen!Geniet ze verder!
    Kus kirsten

  • 13 November 2009 - 12:25

    Denise:

    Haha nou ik ben benieuwd hoe dat gaat worden met die eend! Ik heb het 2 maanden geleden gedaan, nouja toen was het een kip. Ik was toen op survivalkamp en we gingen kip eten maar die moest dus eerst geslacht worden:S Nou ik heb het gezien, maar ik heb me alleen bezig gehouden met het schoonmaken ervan haha! Het vermoorden ervan durfde ik niet;).
    Veel plezier nog daar!
    xx

  • 13 November 2009 - 12:25

    Jan:

    Dag schat, ik lees dat alles goed gaat, Wie heb je geslacht en opgegeten kwik, kwek of kwak? Wat moeten we je thuis voorschotelen om je honger te stillen? We bellen XXX

  • 13 November 2009 - 13:27

    Siri:

    Haha, super leuk om te lezen, je Indonesie avonturen :) Ik zie het in geuren en kleuren voor me en ben natuurlijk heel jaloers! Maar wel zielig van de eend, jeetje wat zijn jullie gemeen! ;)
    Wat goed dat je zoveel onderneemt en ziet, je hebt zometeen meer gezien van Bali dan ik ;)!
    Tot snel en geniet van het ontzettend lekkere en suuuperdure eten!
    x

  • 15 November 2009 - 23:10

    Thijs:

    Dat is weer het goede leven, uiteten voor 5 euro! En zo te lezen kan je zo veel zien met die scooters, ik kijk uit naar de foto's!

    Ik moet wel zeggen dat de website er op achteruit gegaan is met die groene layout :P Gelukkig is het verhaal net zo leuk als anders :D

    en eet smakelijk ( je hebt het al lang op als ik dit typ maar toch )

  • 16 November 2009 - 13:14

    Niels:

    Het goede leven op Bali! Herkenbaar, maar helaas alleen nog maar een supermooie herinnering. Voor jou gelukkig nog steeds actualiteit.

    Probeer ook eens de echte Balinese Gado-Gado! Ciao

  • 16 November 2009 - 14:10

    Ria Hey:

    nu ook voor ons is dit een cultuurschock, zelfs een andere kleur achtergrond, en dan nog ook nog eendekiller in plaats van oppas en hulpje van oma en opa in australie, we zullen het volgen

  • 22 November 2009 - 09:46

    Mieke:

    Ha meissie! Leuk je van de week weer even gesproken te hebben op MSN. Mag je inmiddels al over de hele wereld duiken?? :D Echt super gaaf! En nu zorgen dat je je niet gaat vervelen he, zou zonde van je tijd daar zijn en van al het moois! XXX

  • 25 November 2009 - 14:36

    Suzanne:

    Hoi Meiske,
    laat berichtje maar wow, dat klinkt echt allemaal anders dan Australië. Blij te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Jammer alleen dat alles ZO ONTZETTEND DUUR is, haha lol
    kuss Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 129270

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: