Yes, Transport? Look in shop! TUUT TUUT!! Massage? - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Yes, Transport? Look in shop! TUUT TUUT!! Massage? - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Yes, Transport? Look in shop! TUUT TUUT!! Massage?

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

24 November 2009 | Indonesië, Kuta

Salamat Pagi!

Nou ik zit nog steeds in Bali en word dus knettergek, vandaar dat ik vandaag ook weg ga. Maar goed ik heb me weer heel goed vermaakt de afgelopen dagen, hier een verslagje:

Ik eindigde met de Bebek (eend). Die hebben we lekker opgegeten. Gelukkig niet zelf hoeven te vermoorden, dat deed de oom van Putu. De eend is twee uur gestoomd en toen gegeten. Zat niet veel vlees aan en smaakte taai. Groente en rijst dat we erbij kregen smaakten en vulden ons zelfs nog meer, maar een leuke ervaring was het zeker!

Vanuit Lovina zijn we naar Tulamben gegaan, waar we konden snorkelen. We hebben allebei snorkelspullen, dus mooi de Bemo gepakt (lokaal vervoer) en hier mee gaan reizen. Ging erg langzaam, want zo'n busje stopt constant. Net de Ghaneze trotro, maar dan minder vol, het busje was wel ongeveer even oud!

In Tulamben ligt het Liberty Ship Wreck net van de kust. Daar dus gaan snorkelen. Was wel een beetje spooky, maar super mooi. Heel veel koraal en mooie tropische vissen gezien. Een prachtige snorkel/duik locatie!

Vanuit Tulamben de volgende dag met de Bemo naar Pura Besakih gegaan. Werden half met de Bemo afgezet (man vroeg 40.000p.p. terwijl locals 10.000p.p. betalen, dus wij weglopen voor ander busje, mochten we toch mee voor 10.000. Onderweg weer lekker vaak stoppen voor andere mensen. Ze stappen gewoon in, roepen ergens stoppen, geven de chauffeur wat verfrommelde briefjes en stappen weer uit. We moesten eerst naar Amlapura, daar nieuwe Bemo naar Klungung, daar busje geregeld naar Besakih voor 70.000 (man bracht ons ook terug en zou een uur op ons wachten). Dus mooi de tempel bezocht. Wel met onze backpacks, want stel dat het mannetje zomaar wegrijd.. De tempel bestond uit 22 kleinere tempels. Hoe ze eruit zien moet je echt de foto's voor zien. We namen een korte tour en zagen een kleine ceremonie. Mensen in witte gewaden met rijst op hun voorhoofd dat hun voorspoed en geluk zal brengen. Na de tempel weer terug naar Klungung en daar een bemo naar Sanur gepakt. Daar verbleven we 's avonds.

Volgende dag naar Kuta gegaan waar ik met Brenda nog drie dagen heb gerelaxt. Zwembad van hotel optimaal benut en een massage genomen. Dat kunnen ze hier goed en is goedkoop. Ook nog wat geshopt. Veel zwarte markt winkels met nep merken, sarongs, jurkjes en shirtjes met Bintang (biermerk van Heineken voor Bali). Daar mag flink afgedingt worden!! Daarnaast ook nog gewone winkels met prijskaartjes en echt spul. Genoeg keus, maar poeh wat word je hier gestoord als je over straat loopt.

Ten eerste is het snikheet, we zweetten ons te pleures. Constant "Transport, Transport" zeg je nee, zeggen zij "Yes??". Als ze roepen "Taxi? Taxi?", vragen wij gewoon terug "Helicopter??". Meisjes die blaadjes met massage prijzen in je hand proberen te duwen. Mannen die voor je gaan staan en met uitgestrekte arm hun shop aanwijzen. Dan of shop in of door arm lopen. Gaan ze je aaien, aanraken of wat dan ook. Standjes met tourbookings die je aanspreken. Wegen constant vol, heel lastig oversteken. Zie je eindelijk een gaatje na een taxi, gaat die taxi heel langzaam rijden of voor je stil staan, zodat je je oversteekgelegenheid mist!! Ondertussen goed opletten waar je loopt, allemaal putten hier, waarvan sommige open, offerbakjes en steile afdalingen, opstapjes. Jaja je hebt geen seconde rust. Dan nog niet gesproken over constant VROEM VROEM van auto's en scooters en hun geTUUTTUUT!

Die offerbakjes maken ze trouwens van bladeren die ze vlechten in bakjes van ongeveer 10x10cm. Daarin liggen wat bloemetjes, een cracker, een snoepje en een of meerdere brandende wierookstokjes. Dat moet de God der verwoesting gerust stellen, schijnbaar! Ze liggen echt voor elke shop, huis, restaurant enzovoort. Ik heb er per ongeluk al wel eens eentje weggeschopt. (netjes teruggelegd hoor).

Nog een ander grappig feitje. De namen van de Balinezen zijn allemaal van te voren bepaald. Namelijk als hoeveelste kind je word geboren.
1ste geborene kan Putu, Gede (voor jongen), Iluh (voor meisje) of Wayan zijn.
2de is Kadek of Madé
3de Komang of Nyoman
4de Ketut

En daarna beginnen ze weer opnieuw! Ik noem mezelf hier dus wel eens Madé, aangezien ik de 2de thuis ben :D !

In Kuta is een lang druk strand, waar ik wel eens overheen loop en surfers bekijk. Maar het grappige is dat ik al drie keer over het strand ben gelopen en er gewoon mensen op me afkomen die een foto willen. Eerst dacht ik dat ik een foto van hen moest maken, maar ze willen juist op de foto met mij, omdat ik zo geweldig mooi en lang ben... Nouja een keer stonden ze zelfs in de rij. Na 10 foto's maar snel weggelopen, hihi!

Nadat Brenda weg is gegaan (donderdag) ben ik begonnen aan mijn Padi Open Water Course. Dit is een drie-daagse cursus! Eerste dag theorie! Alle examens maakte ik natuurlijk foutloos (het leren zit nog steeds in me), dus dat ging gemakkelijk af. Ook de oefeningen in het zwembad en de tweede dag in het open water gingen me goed af! De laatste dag zijn we naar Tulamben gegaan om bij het shipwreck te duiken. Dit keer nog mooier dan snorkelen. Zag zo veel meer! Ook nog een Clownfish (nemo) gezien en een grote barracuda. Ben natuurlijk met vlag en wimpel geslaagd en mag nu overal ter wereld duiken!

Vanmorgen was ik al om 8 uur op het strand om een golf te pakken, bleken er echter geen golven te zijn.. Dus nu ga ik ff kijken of het al wat meer is en of ik nog ff een surfplankie kan huren om mijn kunsten te oefenen! Vanmiddag ga ik met een shuttle bus naar Mt. Bromo op Java, daar blijf ik een dag en dan de volgende dag naar Yogyakarta, waarvanuit ik naar Singapore zal vliegen op de 28ste!

Nou mijn laatste dinsdag van mijn jaarreis is al half voorbij! Ik ga er nog even wat moois van maken!

Tot snel!

Salamat tinggal

  • 24 November 2009 - 08:00

    Gerry:

    Ik ben helemaal jalours. Ik wil ook met je op de foto. Maar vooruit, ik doe niet zo moeilijk. Ik geef je nog één week!!!!
    Nog veel plezier en tot volgende week.

  • 24 November 2009 - 11:46

    Wietske:

    Ha die Marjolijn!
    Wat een avonturen toch allemaal!! Echt heel leuk!
    Geniet nog even van de laatste dagen en van het weer haha! Hier is het nogal regenachtig!

    Groetjes Wietske

  • 24 November 2009 - 12:36

    Denise:

    Zie ik dar nou 31 graden staan? Dik jaloers! haal er maar zeker 20 graden vanaf en gooi en nog wat regen bij en je bent weer in Nederland! Dus geniet nog maar even voor het laatste weekje!:D Heel veel plezier nog!
    xx

  • 24 November 2009 - 15:27

    Kirsten:

    Ha Marjolijn!
    Jeetje wat een mooie verhalen weer, heerlijk om te lezen. Ik zat net in de boeken voor je te zoeken om je mail te beantwoorden...maar ik begrijp uit je verhaal dat je verder trekt en dat mijn tips weinig zin meer hebben..sorry ... had mijn boeken aan iemand uitgeleend, dus kon niet eerder reageren! Nou geniet nog van je laatste week! En vooral van het Weer!!!
    we spreken elkaar weer!
    kus kirsten

  • 24 November 2009 - 17:02

    Mieke:

    Jaaaaa dus toch naar Yogyakarta!! You go girl, zie je nou wel dat je er komt. Als je maar doorzet en dat doe je zo goed! :D Ben trots op je.

    Nou lieve meid, vergeet die ergernissen maar snel want het is je laatste weekje alweer daaraan de andere kant van de aardkloot!
    Ik hoop dat je het nog ffies heel leuk gaat hebben op/in Java/Yogyakarta, daar wilde je zo graag naartoe dus ik ben heel benieuwd!

    Dikke KUS!

  • 24 November 2009 - 17:06

    Siri:

    Wat een heerlijk herkenbare verhalen! Op sommige plekken hebben ze gelukkig alleen nog maar een bordje met transport en roepen ze het niet meer ;) In Java krijg je het denk ik wel wat rustiger. Hopelijk kun je toch ook van de warmte genieten en super knap dat je je padi gehaald hebt! Fijne laatste week en we kijken uit naar je terugkomst :)
    Tot snel!
    X

  • 24 November 2009 - 23:10

    Ria Hey:

    bedankt voor het "meereizen"per email, ik heb een hoop gezien en gehoord via jou, geniet er nog even van en hopelijk tot snel
    , al zal ik je verhalen wel missen !

  • 25 November 2009 - 14:47

    Suzanne:

    Hoi Meiske,

    nog even en dan ben je weer "thuis", dat zal wennen worden.
    Ik krijg steeds meer zin om ook te gaan reizen en in je voetsporen te treden (al hoef ik niet met iedereen op de foto). Gelukkig kun je me straks alles vertellen over die plekjes, want met sparen kom ik er niet haha
    tot snel,
    Kuss en liefs Suus

  • 26 November 2009 - 10:23

    Rik:

    Ja, het echte aftellen is begonnen.Geniet ze nog en alvast een goede terugreis.
    Die papa en mama van jou kunnen bijna niet meer wachten.
    Tot in Oss!
    Gr Rik

  • 26 November 2009 - 15:04

    Thijs:

    Maak er nog iets moois van de laatste dagen daar en alvast een goede terugreis (voor het geval dat er geen update meer komt)

    ( alweer geen foto's :( )

  • 27 November 2009 - 19:30

    Mieke:

    Goeie reis naar Singapore meissie! X

  • 27 November 2009 - 21:34

    Chantal:

    Bijna naar huis!!!!!

    Tijd vliegt voorbij joh... kan niet wachten om je weer te zien!

    Tot snel...

    Kus
    Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 11823
Totaal aantal bezoekers 129274

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: