I DID IT ! ! ! ! ! ! ! ! ! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu I DID IT ! ! ! ! ! ! ! ! ! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

I DID IT ! ! ! ! ! ! ! ! !

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

30 November 2009 | Singapore, Singapore

Met nog maar een paar uur op de klok kan ik mezelf best een schouderklopje geven. Ik heb het toch maar mooi gedaan. Nu even een terugblik op afgelopen jaar en daarvan de hoogtepunten:

I DID IT:
Ik ben toch maar mooi helemaal alleen precies een jaar van huis weggeweest, waarvan 10 maanden in Australië, 5 weken Nieuw Zeeland en 3 weken Indonesië en Singapore
Hoewel ik alleen op reis ging, zijn er maar weinig dagen geweest waarin ik me echt alleen voelde
Ik heb de Tongariro Crossing (Nieuw Zeeland), Ruined Castle (Blue Mountains), Cradle Mountain (Tasmania), Mt. Bromo (Java) en nog veel meer prachtigs te voet beklommen
Ik heb in een 4wd over het strand gecrosst op Fraser Island
Ik heb lasso geworpen, koeien en schapen gedreven ter paard, stieren ballen geproefd, een whip gecrackt en paarden verzorgt
Ik heb mijn duikbrevet gehaald en gedoken bij de Great Barrier Reef, Nusa Dua en een ship wreck in Tulamben
Ik heb de westcoast van Australie afgereisd met een 4wd, waar we zelfs in sliepen langs de kant van de weg en in de wilde natuur
Ik ben gewend geraakt om aan de linkerkant van de weg te rijden
Ik heb met twee personen in een een-persoons tent geslapen op de harde, koude grond van Tasmanie met slechts een dunne zomerslaapzak
Ik heb door prachtige gorges en in heldere pools gelopen en gezwommen in Karijini National Park
Ik heb mezelf van een brug laten vallen met alleen een stiek aan mijn enkels
Ik heb mezelf uit een vliegtuig laten vallen op ruim 4500m hoogte
Ik heb 9 weken op een parelboerderij gewerkt, tussen enkele backpackers, Japanners en gezellige Australiërs
Ik heb gebarbecued op het strand, waaronder 2e kerstdag
Ik ben 2009 ingegaan met zicht op Harbour Bridge en een ongelooflijk vuurwerk spectakel
Ik ben van surfnoob naar surfpro* gegaan in slechts 5 dagen
Ik heb over de shotover river geraft en duizenden watervallen gezien in Millford Sound
Ik heb twee keer een scooter gehuurd in Bali en daarmee het eiland verkend
Ik heb gezien hoe een schaap en eend zijn geslacht en klaargemaakt om het zelf op te eten
Ik heb een helikopter tocht gemaakt en vervolgens een hike over Franz Josef Glacier
Ik heb geknuffeld met een koala, slang, cackatoo, lizard, kangoeroe
Ik heb gezwommen in de zee met de kleinste dolfijnsoort ter wereld
Ik ben over land via Bali naar Java gereisd
Ik heb tussen de wolkenkrabbers in Singapore gewandeld
Als ik straks in Nederland aan kom heb ik in 12 maanden, 13 vliegtuigen geboard.
en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer!!

*mag wat overdreven zijn

In ieder geval heb ik het afgelopen jaar ontzettend genoten. Soms heb ik wat moeilijkere tijden gehad, maar de mooie tijden maken alles goed. De tijd is voor mijn gevoel zo snel gegaan. Kan echt niet geloven dat ik straks in het vliegtuig stap, mijn reis in Londen iets uitrek, maar toch echt om 5 voor elf in Nederland zal aankomen. Precies een jaar nadat ik vertrokken ben. Ik denk niet dat ik me er volkomen bewust van ben. Op dit moment kan ik zeggen dat ik er wel zin in heb, maar ik weet wel dat het straks na twee dagen gewoon weer hetzelfde zal zijn als het altijd is geweest en ik ga verlangen weer te reizen. Maar één ding is zeker: AFGELOPEN JAAR WAS AMAZING!!! Never Forget!




Ow ook nog even een update over de dagen na Bali. Ik ben vanuit Bali op dinsdag nacht met de bus naar Probolingo op Java gegaan, waar ik om 3.30u aankwam. Daar werd ik naar mijn hotel in Bromo gebracht (nog anderhalfuur extra rijden) waar ik gelukkig al kon inchecken en kon bijslapen. Die dag rond de villages rondgewandeld en nog een aantal reizigers ontmoet. In Java kom ik veel meer soloreizigers tegen dan in Bali, dus weer leuk mensen ontmoet.
De volgende dag werden we al om 3.00u gewekt. Met een 4wd werden we naar een uitkijkpunt gebracht waar we de sunrise konden zien. Ik was met een Canadese jongen uit mijn hotel. Samen van het uitzicht genoten en daarna terug in de jeep naar de voet van Mt. Bromo. Daar begonnen we aan de klimtocht omhoog (stonden zo'n 100paarden voor toeristen, maar daar deden wij niet aan hoor). Eerst beetje door ravijn en toen 254 treden omhoog naar de top. Daar konden we mooi de krater inkijken van deze stomende vulkaan. Er kwam een heel dik, continue wolkenpakket uit. Na een tijdje daar te staan gingen we op exploratie tot John en ik een pad vonden wat van de toeristenbende afleidde, verder rond de krater. Dit pad bleek helemaal rond te gaan, dus gingen wij even in een gekke bui daar snel overheen lopen. Het was een flinke wandeling met veel omhoog en omlaag, het was al erg warm en we hadden niet eens ontbijt op! Maar het voelde goed! Het voelde als een overwinning en we werden beloond met prachtige uitzichten! Eenmaal terug waren alle toeristen al weg, dus snel naar de jeep, toen hotel om tas in te pakken en snel ontbijt en terug naar Probolingo waar ik de bus nam naar Yogyakarta. Deze busrit duurde 10 uur! Kwam om 11 uur 's avonds aan in Yogya, waar ik een goedkoop hotel vond en transport voor de volgende dag kon regelen.

Wake-up: 4.30u. Yep weer een vroege ochtend. Deze dag ging ik met een busje naar Borobudur en Prambanan. Borobudur is de oudste en grootste boedhisten tempel van Indonesië. Dit was heel indrukwekkend. In de vroege ochtend was het licht perfect. Met nog drie anderen ben ik naar de top gelopen voor mooie foto's en toen met de klok mee per verdieping naar beneden gelopen (dat hoort zo). Eenmaal terug ging ik naar Prambanan. De grootste en oudste Hindoe tempel van Indonesië. Deze tempel is 4 jaar geleden door een aardbeving getroffen dus twee tempels stonden in de steigers. De main tempel was dicht, maar we konden in de tempel van Nandi. Nandi is het transportmiddel (een koe) van Shiva. Was ook weer leuk om te zien en heerlijk gekletst met een meisje dat een beetje hetzelfde idee had over Indonesie als ik had toen ik op Bali aankwam. Ze vloog over twee dagen naar Sydney en dan terug naar Duitsland en zei zuchtend: "Finaly back to civilization". Die had het niet zo op die vervelende mannetjes, hoewel ik die in Java reuze vind meevallen. Ik voelde me hier ook stukken beter dan in Bali. 's Avonds heb ik Duncan de Australiër weer opgezocht en met hem en nog een Amerikaans stelletje gaan uiteten en toen een biertje gedronken in de bar. Om 23u naar bed en de volgende ochtend..

Alweer om 4.30 opstaan! Ik begin er nog gewend aan te raken! Vandaag vloog ik van Yogyakarta naar Singapore! Eenmaal in Singapore kon ik gelijk inchecken en toen ben ik te voet de stad gaan verkennen. Heerlijk gewandeld. In Singapore staan onwijs veel hoge gebouwen. Je telt hier echt niet meer als je gebouw niet minstens 25, wat zeg ik 50, verdiepingen hoog is! Op elke hoek van de straat staat zowat een super mall. Een mall van 5 verdiepingen hoog, met onwijs veel winkels. Deze heb ik maar even aan me voorbij laten gaan. Ben alleen in de elektronicamall gegaan om te kijken voor een Ipod. Het handige aan Singapore is dat je alles in het centrum taxfree kunt kopen. Je moet dan om een speciaal bonnetje vragen en kunt het geld op het vliegveld terugkrijgen! Vanuit deze mall ben ik naar de Town Hall gegaan voor het DesignFestival! Dit was erg leuk om te zien en daar heb ik dan een paar uurtjes rondgelopen. Van daaruit naar de Esplanade en Singapore flyer (soort Londen Eye). Inmiddels was het al donker en was ik echt kapot. Dus terug gesjokt naar hostel, nog ff op skype gezeten en toen in bed gaan liggen om 21u waar ik meteen in slaap viel en niet wakker werd tot 8u de volgende ochtend.

Gisteren ben ik naar Sentosa gegaan een fun-island bij Singapore. Daar ben ik een beetje over heen gewandeld, ben ik van een tokkelbaan van 450m gegaan en heb ik op een segway gereden. (voor de onwetenden: http://co2calculator.files.wordpress.com/2008/10/segway.jpg ). Daarna ben ik naar Chinatown gegaan waar ik een beetje over de markt heb gewandeld en van daaruit de lange wandeling naar Little India gemaakt, wat een gekkenhuis was om 19u. Indianen liepen overal over straat en ik weet niet of iets speciaals te doen was, maar het was mega druk, maar erg gezellig!

Vanmorgen ben ik om 7u opgestaan en heb ik van 8 tot 9 wat baantjes getrokken in een officieel wedstrijd zwembij vlakbij, waar de entree maar 50cent voor was. Daarna heb ik mijn spullen (voor de laatste keer, hoera!) in mijn backpack gepropt en ben ik op weggegaan naar het Science Centre waar ik best lang heb rondgelopen. Door het science centre zelf waar een hoop te ontdekken valt en door een speciaal tijdelijk museum over het menselijk lichaam. Daar waren lichamen opgebouwd uit botten en spieren, zodat je kon zien hoe het allemaal in elkaar zat (echte botten en spieren dus van mensen die hun lichaam aan de wetenschap hebben gedoneert). Om 6 uur kwam ik daar eindelijk eens uit en toen maar trein terug gepakt naar hostel. Daar ff omgekleed en de trein naar vliegveld genomen waar ik nu ben en van een kwartiertje gratis internet geniet (jaja kan snel typen heh ;) ).

Zodadelijk vliegtuigje inhoppen en van daaruit zal mijn reisje naar huis gaan!
Mensen, tot zo!!

  • 30 November 2009 - 14:13

    Mieke:

    Yessss waarbenjij.nu doet het weer. Was leuk je zostraks nog even gesproken te hebben op MSN en dan ga ik nu je verhaal lezen!! Tot morgennnnnnnn! :D XXXX

  • 30 November 2009 - 14:19

    Mieke:

    Je mag zeker trots op jezelf zijn!! Apetrots!! En dat ben ik ook op jou!!!!!

  • 30 November 2009 - 14:29

    Mireille:

    Gefeliciteerd met je 'overwinning' (weet niet hoe ik het anders moet noemen). En nog een goede reis terug. Het is raar om te lezen dat het 'tot morgen' nu wel geld, terwijl je nog aan de andere kant van de wereld zit.

  • 30 November 2009 - 15:39

    Chantal:

    Can't wait till I see you tomorrow!!! xxx

  • 30 November 2009 - 20:15

    Ria Hey:

    Welkom terug, jij hebt genoten maar wij ook, zal nog wennen zonder al die verslagen van jou, ik denk dat ik ook moet afkicken

  • 30 November 2009 - 22:42

    Thijs:

    welkom terug :)

  • 01 December 2009 - 10:02

    Suzanne:

    Hoi meiske,

    fijn dat er in Java minder vervelende mannetjes zijn, haha
    Ik hoop dat je een goede reis hebt gehad, en dat je nog kunt aarden in het gewone kikkerlandje.
    welkom thuis!

    Tot snel
    Kuss Suzanne

  • 01 December 2009 - 13:41

    Mieke:

    Zoooooooooo was dat ff leuk op Schiphol! :D:D:D Ik ga de foto's meteen ff naar je mailen. Zie je donderdag weer!! XXX

  • 01 December 2009 - 15:12

    Siri:

    Jeej welkom terug :)
    Gelukkig schijnt vandaag de zon dus kun je die vandaag in ieder geval zien. Het klinkt fantastisch wat je allemaal hebt meegemaakt, je bent een held :)
    Ik hoop je snel live te zien en als het saai wordt, maak je gewoon nieuwe reisplannen!
    x

  • 01 December 2009 - 17:37

    Gerry:

    Ik kan alleen maar heel erg blij zijn dat je het allemaal beleefd en overleefd hebt! We zijn enorm blij dat je er weer bent. Dikke knuffel maar nu "life"!!
    Ik vraag me alleen af hoelang het "thuis zijn" duurt......

  • 02 December 2009 - 18:36

    Nico :

    Hallo Marjolijn.

    Welkom terug in koude Nederland. :)
    Groetjes van mij Ex backpacker Nico.

  • 03 December 2009 - 07:59

    Mieke:

    Fotooo's! :D
    Uitzicht Mt. Bromo, wat onwijs mooooi!
    Tjeee loop je daar in je hempie en shortje... damn! Hee en die foto van je hoofd, die heeft Siri ook! :D

  • 03 December 2009 - 08:04

    Gerry:

    Wow, gaaf die foto's!!

  • 28 Maart 2014 - 11:34

    Gerry:

    Klaar voor een nieuwe uitdaging?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 3043
Totaal aantal bezoekers 129259

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: