Het Zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Het Zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Het Zuidereiland

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

04 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington


Aotearoa (Maori naam voor Nieuw-Zeeland)

De laatste keer dat ik een update deed van de omstandigheden in Nieuw Zeeland zat ik nog in een internet cafeetje in Wellington. Sindsdien is er alweer een hoop gebeurd. Ik zit op dit moment namelijk helemaal niet in een internet cafe, maar in onze eigen camper achter mijn splinternieuwe mini laptop. Paps en mams komen net binnen gestormd na een korte wandeling over de camping!! Dus vanaf nu kan ik mijn verhaaltje vast typen op mijn laptoppie om het vervolgens te knippen en te plakken op waarbenjij.nu, lekker snel :D ! Bespaard weer tijd!!

Maar goed jullie willen natuurlijk allemaal weten wat er is gebeurd sinds de laatste keer... Nou jullie wachten word weer beloond want we hebben genoeg te vertellen!! Vanuit het internet cafe in Wellington zijn we nog ff door Wellington gaan wandelen. Daar hebben we een treintje naar boven genomen om vervolgens via de Botanical Gardens terug te wandelen. We hebben nog bij het parlements huis gekeken en later de bus terug naar de camping genomen.

De volgende dag stond de overtocht van Wellington naar Picton gepland. Een uur van te voren inchecken en na wat wachten de boot op. De overtocht duurde zo’n drie uur en we hebben lekker buiten uit staan waaien. Een trui was geen overbodige luxe!! Vanaf de boot meteen door gereden naar Kaiteriteri. Gezondheid? Nee, Kaiteriteri is een plaatsje vlak onder het Abel Tasman National Park!! Daar wilden we lekker gaan kayaken, want dat was volgens de Lonely Planet een must op het Zuidereiland!! De volgende dag stonden we dus fris en fruitig op om te ontdekken dat het gewoon regende. Dit is de hele dag door blijven gaan! Ik ben in totaal nog geen 10 keer de camper uitgekomen. Om te plassen, Internet kaartje te halen en te telefoneren. Nou een productieve dag dus!! Maar onze keuze daar te blijven staan werd beloond, want de volgende morgen lachte het zonnetje ons tegemoet!!

Die dag zijn we met de watertaxi naar een baaitje in het National Park gegaan (voor kayaken was de strooming en de wind te sterk). We gingen met zo’n klein snel bootje! Dat was echt lachen, zo stuiterend over het water! De man die ons voer maakte er een hele tour van..Zo stopten we bij een rots die door midden gespleten was (The Split Apple Rock) en bij een eilandje waar allemaal kleine zeehondjes lagen te zonnebaden. Vervolgens werden we op een goud strandje afgezet waar we maar eerst ff gingen spuiten tegen de zandvliegen, want die zitten echt overal!! Daarna ff gerelaxed en natuurlijk wilde ik weer ff over de rotsen klauteren om om het hoekje te kunnen kijken! Daarna hebben we een wandeling over een bergpad gemaakt naar een ander baai (Bark Bay). Daar arriveerden we na zo’n 1,5-2 uur lopen.. Onderweg werden we nog beloond met mooie uitzichten op nog meer goude stranden en blauw zee water. Twee uur voor we opgehaald zouden worden kwamen we aan in Bark Bay. Dat lange wachtte lokte uit tot zwemmen in de zee. Hoewel het zonnetje heerlijk scheen en het best wel warm was, was het water toch ijskoud.. Na wat getwijfel besloot ik maar gewoon de zee in te rennen en zo kopje onder te duiken zonder er bij na te denken. Nou ik hield het nog geen 10 seconden in het water uit, maar goed ben tenminste kopje onder in de Nieuw Zeelandse zee geweest. Paps en mams konden natuurlijk niet achter blijven en hielden het zelfs nog lang genoeg vol voor een foto momentje!! Na het zwemmen weer met de boot terug en dat was het einde van een heerlijk daggie :D !!

De volgende dag zijn we naar Greymouth gereden.. Ook vandaag scheen het zonnetje weer! Eindelijk krijgen we wat we verdienen ;) !! Het was weer een lange rit, maar gelukkig manouvreerde pap ons goed over de bergen en langs de kustlijnen.. Onderweg zijn we nog gestopt bij een Swing Bridge. De langste van Nieuw-Zeeland. Behalve de brug was er niet veel (vond ik dan). Het enige grappige was dat we moesten marcheren over de paden om de zandvliegen van ons af te houden!! Later ook nog gestopt bij de Pancake Rocks in Punakaiki (ja moest de naam ff terugzoeken :P ). Dit zag er toch wel apart uit! De rotsen in de zee waren opgebouwd uit verschillende dunne laagjes. Leken net allemaal pannenkoeken! Een heel grappig gezicht! ’s Avonds dus op een camping in Greymouth gestaan.

Dinsdag zijn we verder gereden naar de Franz Josef Gletsjer. Dit was maar iets meer dan 2 uur rijden. Onderweg even geluncht bij een groot meer, waar je weerspiegelingen in het water kon zien en ik mijn over water loop talenten heb ontdekt ;) (zie foto)! Rond twee uur kwamen we aan op de camping bij de gletsjer. Al van ver zagen we de besneeuwde toppen en een stukje van de gletsjer, maar wij wilden het wel van wat dichterbij gezien.. Dus na het inchecken op de camping en een broodje zijn we naar de gletsjer gereden. Daar moesten we even wandelen voor we al een aardig zicht hadden op de gletsjer! Maar wij zagen mensen nog dichterbij lopen, dus gingen ook op onderzoek uit!! Een bord met “Alleen ervaren mensen of mensen met gids mogen voorbij hier” samen met een afscheiding hielden ons niet tegen! Wij gingen lekker wandelen. Na wat klimmen en lopen langs een waterval kwamen we dichterbij en hadden we een mooi uitzicht! We zijn er maar niet onder gaan staan, omdat we hoorden dat er drie weken geleden nog drie mensen zijn overleden door vallende blokken. We hadden immers verderop alweer een bord genegeerd met “Verboden verder te gaan”, dus we bleven maar op veilige afstand. Met het zonnetje op de gletsjer zag dat er toch wel imposant uit! De gletsjer is ontzettend lang en komt ook heel dicht bij het regenwoud en de zee. Toch wel bijzonder en vanwege het mooie weer (wat hier niet vanzelfsprekend is) hebben we iets speciaal geboekt voor de volgende dag...

De volgende dag gingen we namelijk een heli-hike maken!!!! Kwart over 11 moesten we inchecken om vervolgens sokken, schoenen en een jas te krijgen en daarna gingen we naar de helikopter. Er waren twee helikopters die allebei twee groepen van 6 mensen naar boven zouden brengen. Wij gingen in de eerste. Ik zat lekker bij het raampje op de achterbank. Zo riempje vast, headset op en gaan met die banaan!! We stegen op en voor zo’n tien minuutjes werden we over de Franz Josef gletsjer gevlogen. Dat was wel super gaaf! We landden zo halverwege de gletsjer waar we verzamelden om ijzeren pinnen aan onze schoenen te binden en een pikhouweel te pakken. Klaar voor de tour! In een wandeling van twee uur liepen we over de gletsjer om er een paar schoonheden te mogen ondervinden. Zo zagen we kristalhelder blauw water en blauw ijs. Ook zijn we nog door een erg smalle pas gelopen en hebben we doormiddel van een touw een heel steil stuk moeten afdalen. We moesten ook nog door een cave heen lopen, waar we goed moesten bukken en het water naar beneden kwam gedropen. Het wandelen was echt super gaaf!! Aan het einde van de wandeling kwamen we weer bij dezelfde plek aan als de start en werden we door de helikopter opgehaald. Terwijl we terugvlogen zagen we de einde van de gletsjer en daarachter de zee liggen. Een apart, maar prachtig gezicht!! Het weer was vandaag ook super goed! Blauwe lucht, met een paar wolkjes aan de hemel.

Na de heli-hike zijn we nog naar Fox glacier gereden.. Dit viel een beetje tegen, omdat we niet over het pad konden lopen dat ons beneden de gletsjer zou brengen. Dit kwam vanwege vallende rotsen de laatste dagen!

Als laatst wil ik nog even terug komen op de goede vraag van Mieke in haar reactie op het vorige bericht. Zij vroeg wat dat teken met de duim en de pink nou betekende. Nou dat heb ik dus opgelopen op Surfcamp en staat voor WICKED!!! Dat is Australische slang voor super vet of cool! En aan het einde van surfcamp kregen wij te horen dat we dat teken nu officieel mogen gebruiken, dus dat doe ik dan regelmatig ;) !! Jaja moet wel hip blijven in Aussie en NZ!

See ya later!

  • 04 Maart 2009 - 07:14

    Mieke:

    WICKEDDDD! Ik heb je hele verhaal nog niet gelezen, alleen het laatste stukkie hahaha. Grappig! Je hoort er helemaal bij!!! Ik ga je verhaal later vandaag rustig lezen. xxx

  • 04 Maart 2009 - 07:35

    Suzanne:

    Wow die heli hike klinkt gaaf!!! en al dat heldere water, rotspartijen en uitzichten *droomt even weg*

    ow wacht ik moet nog studeren :s . Meid ik begin weer jaloers te worden op jou (en je ouders). Dat beetje regen neem ik dan wel op de koop toe want hier is het koud.

    Groetjes Suzanne

  • 04 Maart 2009 - 09:47

    Ellen:

    Hey meis,

    ziet er echt super mooi uit daar! Ook weer veel meegemaakt als ik het zo lees! Nog heel veel plz met je ouders daar!!

    Kuss

  • 04 Maart 2009 - 09:56

    Mieke:

    Split Apple rock, die naam kwam me al zo bekend voor en nu ik de foto zie herken ik hem, van een stel dat ik ken, zij waren daar niet zo lang geleden ook! Marjolijn wat heb je weer onwijs gave foto's en je hebt weer zo veel moois gezien en gedaan! Ik ben er nu wel achter, heel je familie (of in ieder geval je ouders) is gewoon avonturier!! Super, super gaaf dat jullie die gletsjer op zijn gegaan, echt wauw! Ben benieuwd wat je nog gaat beleven op 't Zuidereiland! Kannie wachten tot je volgende verhaal en pica's!! xx

  • 04 Maart 2009 - 17:13

    Thomas:

    Wow, wat leuk allemaal. Het voelt net als of ik er ook weer zo door heen cruise.
    Wel jammer dat je niet heb kunnen kayaken want dat is super gaaf!!!
    Maar de franz jozef is nog wel het aller leukste om te doen.
    nog heel veel plezier in het land van de Kiwi'x

    THomas

  • 06 Maart 2009 - 20:26

    Michiel:

    Hoi Marjolijn,
    Hartelijk bedankt voor jullie prachtige kaart van de Huka Falls!!! Gisteren heb ik deze ontvangen! Ik heb zojuist jullie foto's bekeken vanuit NZ, ze zijn werkelijk fantastisch!! Geniet maar met volle teuge!!! Ben zelf in NZ geweest en het is Awesome! Heel veel groeten! Michiel Schutselaars (ex-collega PVG).

  • 07 Maart 2009 - 08:10

    Leonie:

    Wow wat een gave foto's! Om jaloers op te worden ;) Echt geweldig dat jullie met elkaar ook zoveel mooie avonturen beleven, iedere keer als ik het verhaal lees wil ik ook gaan travellen joh!! Nog even afstuderen en wie weet..

    Heel veel plezier nog daar en weer tot de volgende story!

    Kuss

  • 07 Maart 2009 - 14:46

    Thijs:

    Het verhaal en de foto's zijn weer erg leuk!!
    Die pannenkoeken zien er wel grappig uit maar dat lopen op het water is wel een beetje freaky :s :p is dat trouwens aan te leren of moet je er mee geboren zijn??:P

  • 08 Maart 2009 - 15:20

    Niels:

    Hey Marjolijn

    weer een super verhaal waar ik echt weer van heb genoten. Wat maak jij toch een dingen mee zeg, suuuuper.

    Ziet er ook echt super uit daar. Echt een land dat ik onthouden moet.

    Ik zie je volgende verhaal tegemoet.

    Groetjes
    Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 129335

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: