Dutchies on the move! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Dutchies on the move! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Dutchies on the move!

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

17 Augustus 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Sou-Sdei!

De afgelopen twee weken hebben we samen veel avonturen beleefd in Vietnam. Wat een tof land is dat! Vooral Hoi An, maar daarover straks meer.

Het begon allemaal in Hanoi. Een drukke, lawaaierige stad in het noorden. Van daaruit gingen we op een 3-daagse boottrip naar Halong Bay. In deze drie dagen hebben we veel beleefd: kanoën door grotten en hidden caves, zwemmen op een private beach, geslapen in onze eigen bungalow aan het strand, heerlijk gegeten, heel veel natuurschoon gezien en een nacht geslapen op een boot midden tussen de prachtigste rotsen.

Toen we weer terug waren in Hanoi hebben we ingecheckt in het Backpackers Hostel waar we de volgende tour hadden geboekt: de Buffalo Run! Op de website was ons het volgende beloofd: Mountain biking, jungles, beaches, bombs, motorbikes, bbq's, trekking, villages, night safaris, wildlife, caves, and cold beer.

De bbq hebben we gezocht, maar niet gevonden. Verder voldeed alles aan de verwachtingen. Nou ja, afgezien van de eerste nacht in het „hotel“ aldus onze gids Matt. Het „hotel“ bleek een vreselijk shithole te zijn en meer willen we er niet over kwijt.

Wat we echt even willen delen zijn de volgende dingen:

Paradise Cave! WOW!!!!!!!!!!!!!!!! Google maar... ;-) Serieus, normaal zijn wij allebei niet van de grotten, maar dit was echt fenomenaal!

Top Gear Experience! Zo’n 180 km. op de scooter van Hue naar Hoi An. Waaronder de Hai Van Pass, een stukje coastal road met prachtige vergezichten. We zagen enkele dappere fietsers die we flink hebben toegejuicht.

Bombs away!!!!! Tijdens ons bezoek aan het kleine Mine Action Visitors Centre in Dong Ha kregen we te horen dat we die middag aanwezig mochten zijn bij het tot ontploffing brengen van enkele gevonden bommen uit de Vietnam oorlog. We reden er met een busje heen en de “bomb site“ bleek een doodnormale akker waar de lokale bevolking al jaren gewassen verbouwt. Het team van NPA (Norwegian Peoples Aid) ging met luidsprekers de omgeving af om mensen te waarschuwen dat er een explosie zou plaatsvinden. Wij gingen op veilige afstand staan, nadat we eerst de bommem van dichtbij hadden bekeken. Toen mocht de jarige Jet in de groep de ontsteker indrukken. KNAL! BANG! BOOM! Een luide, korte ontploffing. Heel vet om mee te maken!

De tour eindigde in Hoi An en dat was een feest! Wat een heerlijk stadje. We hebben er heerlijk rondgeslenterd, lekker gegeten, taartjes, ijs, van alles, kleding laten maken, souvenirtjes gekocht en nog wat gezellige uurtjes doorgebracht met mensen van de tour. Oh ja, laten we het zwembad van ons fijne hotel niet vergeten! Een verademing. We kwamen even lekker tot rust.

Inmiddels hebben we er alweer een binnenlandse vlucht (Danang – Ho Chi Minh City) en een busreis van 7 uur (Ho Chi Minh City – Phnom Penh) op zitten. Grappig momentje in de bus. Bij wegrijden vertelde de man wat dingen en sloot af met „In the back of the bus you can find the toilet”, vervolgens zien wij heel veel Vietnamese en een paar blanke koppies omdraaien en ons recht aan kijken, helemaal op de achterste bank gepropt.. „Please don’t pee on us“ moest van onze angstige koppies af te lezen zijn, want de man voegde snel toe dat het beneden in de bus was (een toilet voor kabouters, maar dat terzijde).

We zitten dus in Cambodja!!!!! Nog ruim twee weken te gaan. We zijn benieuwd naar dit nieuwe land.

Foto’s zijn te vinden op: https://picasaweb.google.com/101475756207088597151/VietnamInclBuffaloRun?authuser=0&feat=directlink

Lea haeuy! Groetjes van de gast-blogger! ;-)

• 17 Augustus 2014 - 17:08

Ineke:

Tjongejonge meissies, wat een geweldige reis
    maken jullie en dankzij de app-s blijven we
    dagelijks "bij". GE-WEL-DIG
    Ga zo door! Nu ga ik genieten van de foto's.
    Dikke kus voor jullie uit Ulft!

• 17 Augustus 2014 - 17:49

Gerry:

Dit is toch wel een andere schrijfstijl! Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Geniet er lekker van en laat ons lekker meegenieten!

• 17 Augustus 2014 - 19:36

Ria Hey:

Zo, dat was weer genieten, voor jullie maar ook voor ons !!

• 18 Augustus 2014 - 09:52

Clemens Ter Voert:

Dag Mieke en Marjolijn,

Jullie verhaal gelezen en foto's gezien. Wat een prachtige ervaring en aan jullie gezichten is overduidelijk te zien dat jullie intens genieten. Wij dus ook!!
    Geniet nog twee weken van dat prachtige land en de wonderschone natuur.
    Goede reis!!
    Hartelijke groeten en een stevige knuffel. Clemens.

• 19 Augustus 2014 - 20:59

Liselotte:

Hoi ladies,
    Wat een avonturen maken jullie mee. Leuke blog, Mieke, wat ik je vanmiddag (Nederlandse tijd) al vertelde. Erg leuk om het zo een beetje mee te beleven.
    Prachtige foto's heb ik gezien. Jaloersmakend, grrrrrr. ;-) Die van Paradise Cave zijn inderdaad geweldig. Wat een lucky bastards zijn jullie dat jullie al dit moois samen mogen zien op deze fantastische reis. Halong Bay ziet er ook prachtig uit. Nog heel veel plezier de komende 2 weken! En kom heelhuids terug graag. Liefs Liselotte

• 19 Augustus 2014 - 21:32

Thijs:

Toffe dingen hoor! En jullie hebben voldaan aan de gouden regel als je met z'n tweeën op vakantie gaat, foto's van elkaar maken met dezelfde achtergrond :)

Geniet nog van de laatste weken!