De beestenbende van W.A. - Reisverslag uit Broome, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu De beestenbende van W.A. - Reisverslag uit Broome, Australië van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

De beestenbende van W.A.

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

26 April 2009 | Australië, Broome

Het is weer even geleden sinds mijn vorig verslag, maarja wat wil je als je nauwelijks telefoonbereik, laat staan internet hebt in Western Australia (WA). Er is dus weer genoeg om over te vertellen, maar dit keer ga ik me vooral richten op de opmerkelijke dingen, zoals de beestenbende hier.

De vliegen dan maar: vliegen zitten hier overal. En dan niet een paar, maar duizenden. Zo gauw je de deur van de auto doet, komen ze in grote getale op je af gevlogen. Gek om van te worden. Een vliegennetje is hier geen overbodige luxe. Dus zien jullie een foto van mij voorbij komen in een prachtig landschap met een vliegennetje op, dan was het gewoon echt niet te doen om dat vliegennetje 10 seconden af te doen en weer op te doen zonder vlieg erin te krijgen. Ons paasontbijt was een vliegen dieptepunt. Dan vliegennetje omhoog, snel hap nemen en vliegennetje weer naar beneden.

Kangoeroe’s: De westkust is erg uitgestrekt en we hebben in twee weken al 3200km gereden. Soms zitten we uren in de auto zonder ook maar iets te zien (naast rood zand, droog gras en plantjes tot heuphoogte (vind maar eens een schuilplek om te plassen). Langs de weg staan dan mooi borden met “Caution”
“Stray animal”
“Next 350km”
Met daartussen een plaatje van een kangoeroe en een koe en een flinke afstand want het is ver rijden naar het volgende roadhouse (benzine tankstation met paar boodschappen) of stad. En dat bord schijnen niet veel mensen te zien, want langs de weg stikt het van de dode kangoeroe’s en af en toe zelfs een koe. Sommige kangoeroe’s zien er nog mooi uit alsof ze liggen te slapen of zelfs alsof het opblaaskangoeroe’s zijn (deze staan echt op knappen vanwege het rottingsproces binnenin), terwijl sommige kangoeroe’s helemaal aangevreten zijn. Daarnaast hebben we ook nog genoeg levende kangoeroe’s gezien in de National parks die we hebben bezocht.

Roofvogels: Deze zie je prachtig boven het landschap cirkelen opzoek naar eten of bij een dode kangoeroe zitten. Twee keer een hele grote van dichtbij gezien. Indrukwekkend!

Spinnen: Spinnenwebben van wel meer dan 3 meter lang gezien en een grote van zo’n kubieke meter in het centrum. Daarin hangen echt dikke grote spinnen. Creepy!

Muggen: Ik ben inmiddels helemaal lekgeprikt en natuurlijk heeft Michiel nergens last van! ’s Avonds vliegt er echt van alles tegen je aan, van kleine vliegjes tot grote sprinkhanen.

Geiten(skeletten): Tijdens mijn wandeling een mooi gaaf geitenskelet gevonden. De ruggengraat en andere botten lagen er naast. Leveren weer mooie foto’s op!

Visjes: We zijn bij het Ningaloo reef geweest. Dit is een rif dicht aan het strand, waardoor je gewoon het water in kan lopen en al tussen het koral en prachtig grote, tropische vissen zwemt. Ik heb ook een rog van zeker een meter doorsnee gezien. Moest gelijk aan Steve Irwin denken :S ! Koraal was veder prachtig, paars mos (leek het wel), blauwe zeesterren en prachtige schelpen.

Dolfijnen: In Monkey Mia hebben we wilde dolfijnen gezien welke er voor kiezen om dicht bij het strand te komen waar ze een snack krijgen van de rangers en bij de mensen te zwemmen. Ik stond er maar een halve meter vandaan. In dat zelfde park liepen ook wilde emu’s en pelicanen gewoon wild rond.

Dingo’s: In Karijini NP kwam er ’s avonds twee keer een dingo op ons af toen we aan het eten waren.
Naast alle dieren heb ik natuurlijk nog veel meer moois gezien.

Prachtige cliffen langs de zee of bij gorges. Mooie grote rotspartijen. Prachtige baaitjes bezocht, met wit zand en helder blauw water. We zijn door indrukwekkende gorges gelopen in Karijini NP. Tijdens het lopen kwamen we mooie, verfrissende pools tegen waarin we konden zwemmen. Soms moesten we wel zwemmen om verder te kunnen naar de volgende pool. Dus dan schoenen uit, tas ergens achter laten en zwemmen maar. Of we liepen tussen rotsen van 40 meter hoog die dichter dan een meter op elkaar stonden. Daar moesten we door het water banjeren of over kleine riggeltjes balanceren. Ook moesten we een keer met een touw afdalen van een waterval en ik ben van een rots van zo’n 6 meter hoog in het water gesprongen.

Verder hebben we blowholes gezien en hoge golven (king-waves) die tegen de rotsen aansloegen. Verder hebben we het uitzicht van de weg zien veranderen naar platte stukken, met droog gras, naar robuuste bergen met wilde bomen erop. Daarnaast heb ik al hele stukken gereden in de auto. Dit is voor mij nogwel irritant omdat ik een gigantische meerijder naast me heb zitten. Maar weer genoeg gedaan en gezien dus.

Daarnaast maken we steeds meer het echte outback leven mee. Toiletten die je niet kunt doorspoelen (eco toilet) en een keer 4 dagen niet kunnen douchen (gelukkig wel door pools kunnen lopen).

Het is er verder nog behoorlijk warm/heet overdag en ’s avonds koelt het niet veel af. Pas midden in de nacht word het aangenaam in de auto. We hebben de afgelopen tijd vooral op kampeerplekken gestaan in National Parken (geen douche) en twee nachten in Broome om bij te komen. We hebben ook al tweer keer gekampeerd op een luxe camping (met een douche) en zijn hem de volgende ochtend gesmeerd zonder te betalen (hoezo backpackers?).

Verder alle trouwe lezers weer bedankt voor de reacties. Ik blijf jullie op de hoogte houden! Kan alleen wat langer duren.
No worries!

Owja en nog een blik op de toekomst:
Vanuit Broome vetrekken we naar Derby om van daaruit de Gibb River Road te doen. Dit is een outback track van ruim 650km lang. Dan komen we aan in Kununurra en van daaruit gaan we richting Darwin. Voor we in Darwin aankomen willen we Kakadu NP nog verkennen en dan word ik in Darwin gedropt om er een nieuwe poging te doen tot het zoeken van werk.

  • 26 April 2009 - 11:21

    Jan:

    Hé schat,het was fijn om je stem weer te horen na zo lange tijd van stilte. Fijn dat alles goed gaat en leuk je verhaal te lezen op internet. Werk zoeken in Darwin zal best lukken heb er vertrouwen in.
    We houden van je en bellen weer zodra het kan Dikke kus van ons allemaal. xxxxxxxx

  • 26 April 2009 - 11:31

    Mieke:

    Hellowwww, omdat je het zo lief vraagt dan ;) natuurlijk reageer ik weer even op jouw verhaaltje! Behoorlijke beestenboel daar dus, positief en negatief. Getver zeg, al die vliegen, ik zou er helemaal krankzinnig van worden! Maar gelukkig zie je ook mooie dingen. Je hebt weer te gekke foto's staan meis, echt heel erg gaaf allemaal! Paradijselijk strandje ziet er geweldig uit! Maar het outbackleven is dus je dagelijkse leven, zal ff wennen zijn geweest ja, niet meer zomaar kunnen douchen enzo, ook daar wen je aan maar het zal fijn zijn als dat straks weer anders is. Heeeeeele goede reis verder, ik ben erg benieuwd naar de Gibb River Road!! Heb net al ff op Google gezocht, veel over te vinden dus ik kan niet wachten op jouw ervaringen en vooral foto's natuurlijk om een beeld te krijgen. Zo, dit was wel weer lang genoeg he, hahaha. Hou je goed ennuh GENIET!!!!! Dikke knuf! xx

  • 26 April 2009 - 12:13

    Mieke:

    O trouwens, heb wel mail gehad, zat in de ongewenste post..

  • 26 April 2009 - 18:50

    Ria Hey:

    blij weer wat van je te horen, begon me een beetje zorgen te maken, maar jij en je omgeving zien er nog patent uit en het is nog niet te zien dat je bijna lek geprikt wordt, geniet ze verder

  • 27 April 2009 - 08:01

    Leonie:

    Ha meid,

    Wat goed om weer van je te horen! Joh al die vliegen en beesten.. vooral die spinnen zouden niets voor mij zijn ;)
    Dat leven in de outback is wel gaaf joh! En dat je bent gesmeerd zonder te betalen, wat een stunt!

    Hmm als ik die foto's zie.. wauw echt gaaf meid!
    Geniet van de rest van deze trip en veel succes met het zoeken naar werk in Darwin!

    Tot gauw weer!
    Dikke kus Leonie

  • 27 April 2009 - 09:07

    Mireille:

    Je kunt zien dat je geniet Marjolijn! En prachtig al die foto's. Maak er nog een mooie tijd van.

  • 28 April 2009 - 08:40

    Suzanne:

    Wow is het enige dat ik kan zeggen, Weer mooie foto's en leuke verhalen :) En dat wildlife hoort er nu eenmaal bij ;), een super ervaring lijkt me.
    Geniet en succes met werk zoeken!!
    Kuss en knuff suus

  • 28 April 2009 - 13:58

    Niels:

    He, ik ben weer helemaal overdonderd. Wat jij daar allemaal wel niet meemaakt. In een woord GEWELDIG. Die beesten zouden ook niet helemaal mijn ding zijn, maar goed.

    Ik wens je ook nog heeeel veel succes met het zoeken naar werk. Maar een ding blijft voorop staan: blijf genieten!!
    Maar dat zal zeker wel lukken, denk ik zo gezien de foto's.

    Groetjes
    Niels

  • 28 April 2009 - 19:38

    Siri:

    Haai!
    Zo weer even een berichtje vanuit Nederland ;) Nu zijn we weer heel ver van elkaar verwijderd, geniet van Australie want Nederland blijft best wel hetzelfde ;)
    Leuk om over alle beestjes te lezen, al zou klinken die vliegen, spinnen en muggen dan weer niet zo jaloersmakend ;) Gaaf dat je zoveel avonturen beleefd, zoals door die meertjes zwemmen. Hopelijk is de temperatuur een beetje uit te houden.
    Succes met het werkzoeken, hopelijk kun je bij dat skigebeuren terecht!
    XX

  • 01 Mei 2009 - 14:36

    Thijs:

    Leuk om weer iets te lezen na een aantal weken !! Na al die weken had ik eigenlijk een lap tekst verwacht :P Viel dit wel een beetje tegen :D. Nee hoor ik vind het al knap dat je bijna elke week iets typed, ik zou dat echt niet kunnen opbrengen.
    De foto's van de np's zijn weer geweldig dus blijf fotograferen !!! Succes met werk zoeken, ik zal duimen voor een coole baan

  • 03 Mei 2009 - 06:27

    Niels :

    The Outback. Het is een ervaring die je niet snel zult gaan vergeten. We hebben de afgelopen 11 dagen met een 4 wd door de outback gereden. Waanzinnig!

    Geniet! cheers.

  • 04 Mei 2009 - 10:17

    Sofie:

    Heej Marjolijntje!

    Jeetje, wát een GAVE foto's en verhalen zeg!!!! Had al een tijdje niet meer gekeken en ik kijk echt mijn ogen uit!! Je hebt ook echt álles al gedaan wat je ook maar kon bedenken of niet. Abseilen, gletsjers beklimmen, vliegen, bunjeejumpen, skydiven e.d. Heel cool!! En wat zie je er goed uit!!!!!!! Je lijkt ook echt helemaal happy!!! Ik vind het echt kei stoer van je dat je dit avontuur aan bent gegaan!! geniet ervan!!!

    doeiiiii xxxx
    Sofie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 129284

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: