Wist je dat ...... - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Wist je dat ...... - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Wist je dat ......

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

03 Maart 2007 | Ghana, Navrongo

- ik al tijden van plan was een wist je datjes te maken
- ik op het idee kwam, omdat ik dit vorig jaar bij Hedy ook op de site zag
- ik nu wat wist je datjes over Ghana ga typen
- iedereen zijn/haar afval gewoon op straat gooit
- bijna op elk (water)zakje staat "keep your city clean"
- hier onwijs veel ezels rondlopen. Zij worden ook regelmatig voor een karretje gespannen
- iedereen hier fanatiek katholiek is
- je dan ook overal gelovige teksten ziet op winkels, auto's etc.
- er in Navrongo 1x in de drie dagen een markt is
- het centrum dan verandert in een mierenhoop van zwarte mensen ;)
- de markt net een doolhof is en helaas niet alle wegen naar de uitgang leiden (vooral op de markt van Bolgatanga verdwaal je gemakkelijk)
- er maar enkele gebouwen zijn met meerdere etages
- als een Ghanees zegt "you're invited", ze ook echt verwachten dat je komt. Hij/zij betaalt dan alles!!
- het niet beleefd is eten niet te proberen of veel te laten staan. Ze zullen zich dan beledigd voelen.
- het eten hier echt heel pittig is
- Ghanezen hier veel bij elkaar op bezoek gaan (wij krijgen ook regelmatig bezoek)
- je hier heel veel mensen op een fiets ziet
- mensen geen helm (op motor) of riem dragen
- je soms gewoon een vrouw met kind op haar rug op een motor ziet rond scheuren (zonder helm), levensgevaarlijk dus!!
- mensen werkelijk alles achter op hun fiets gebonden krijgen. Zoals grote manden met kippen en geiten daarin
- kinderen gewoon buiten in een gootje plassen
- veel mensen geen wc-papier hebben, ze gebruiken hun linkerhand om hun billen mee af te vegen
- het daarom onbeleefd is met je linkerhand te zwaaien. Ook moet je met je rechterhand eten of spullen aangeven.
- we de afgelopen weken op de primary school bezig zijn geweest
- we de kinderen al vele liedjes hebben geleerd en de headmaster hier helemaal weg van was
- ik de volgende keer een bericht plaats over het onderwijs hier, anders komen er nog honderd wist je datjes bij.
- Ghana dinsdag 50 jaar onafhandelijk is
- dit groots gevierd gaat worden
- we van Geltric (kei aardig ghanees meisje) al ghanese zweetbandjes hebben gekregen om echt Ghanees te zijn dinsdag
- we ook al stof hebben gekocht voor een echte ghanese jurk
- hiervan geen foto op de site komt (blijft natuurlijk verassing)
- er laatst een grote, gigantische, joekel spin op mijn kamer zat. Ook hij moest een bezoek aan mijn kamer met de dood bekopen!!
- we een geheimzinnige garage hebben. Waar rond vijf uur 's nachts in gerommeld wordt en waar wij de sleutel niet van hebben. Soms staat er plotseling een auto in.
- ik vrijdag 25 mei rond zes uur 's morgens terug kom en die avond waarschijnlijk meteen naar Duitsland vertrek om een weekend te gaan bergbeklimmen :D !!!!!!!!!!
- Gaudete kei gezellig is, we hebben nog geen enkele keer ruzie gehad
- haar site www.gaudetegloudemans.waarbenjij.nu is
- ik zin heb in het rondreizen hier!!!
- er hier veel stof in de lucht rondhangt
- ik elke avond mijn voeten moet wassen, omdat ze echt hartstikke zwart zijn aan het eind van de dag
- ik al kei veel gestoken ben door muggen (ook gewoon overdag) en ik niet hoop malaria te krijgen :S !!!
- de kinderen ons nog steeds niet met rust laten
- dit echt leuk is te maken
- ik hoop dat jullie het ook leuk vinden te lezen
- onze buurvrouw regelmatig binnen komt vallen en onze koelkast plundert
- ik er serieus over heb gedacht de koelkast te verstoppen ;) !!
- we de oude koelkast laatst om half 1 's nachts nog door het huis hebben gesjouwd
- dit kwam omdat we een sponsje in het plafond moesten stoppen, waar we net een gekko doorheen hadden gejaagd
- de gekko's op mijn kamer eigenlijk wel schattig zijn
- we ook baby gekko's hebben rondlopen hier
- ik al kei mooie souvenirs heb gekocht (waaronder een super mooi schilderij)
- ze hier alleen wit brood hebben
- ik als ontbijt kan kiezen uit witbrood met jam, la vache qui rit of tomaat
- we met een leeg la vach qui rit doosje en een stuk papier heel creatief een mens-erger-je-niet bord hebben gemaakt
- dat er een pakket onderweg hierheen is en ik daar al naar uit kijk
- je post kunt sturen naar:
Sint John Boscos Teacher Training College
Marjolijn van Lier
P.O. Box 11
Navrongo
U/E R Ghana
- post ongeveer drie weken nodig heeft om hier te komen
- ze hier geen leuke kaartjes hebben om op te sturen, alleen hele zoetsappige "I love you" kaarten.
- er in Ghana heel lekker chocola moet zijn, maar we dit nog niet geprobeerd hebben en bijna niet kunnen vinden
- de ijsjes hier wel super lekker zijn
- veel sms-jes waarschijnlijk niet doorkomen
- mijn nummer 00233242883593 is
- je anders ook naar mijn oud nummer kan sms-en, dan stop ik die ook eens in mijn telefoon!
- ik hier helemaal niet bruin word :(
- ik al veel huwelijksaanzoeken heb gehad, maar daar helemaal niet op zit te wachten
- veel jongens om onze telefoonnummers vragen en we dan een vaag verhaal ophouden dat we nog een Ghanese sim-kaart moeten kopen
- we misschien naar Burkino Faso gaan om ons visum te verlengen
- we dat idee hebben van twee Nederlanders die ook in Navrongo verblijven
- ik elke morgen een koude douche heb
- ik moet bukken om onder de douchekop te passen
- we laatst grote zwarte vlekken op de grond hadden, dit bleken honderden mieren te zijn
- we toen met onze spuitbus er flink op los hebben gespoten en zo een massamoord hebben gepleegd
- het lokaal vervoer (de tro tro) werkelijk helemaal vol gepropt wordt
- we laatst een nieuw record van 24 mensen in een klein busje hadden
- op het dak werkelijk van alles wordt gebonden: grote zakken, fietsen of zelfs geiten
- vrouwen hier gewoon overal borstvoeding geven aan hun kinderen. Dus ook gewoon naast me in de tro tro of in de kerk
- ik nu al heel veel wist je datjes heb gemaakt
- ik jullie allemaal nog een fijne dag wens
- ik het super leuk vind al jullie reacties steeds te lezen
- dit mijn laatste wistjedatje is

Tot de volgende keer
Kus Marjolijn

  • 03 Maart 2007 - 11:26

    Leonie:

    Heb ik net een reactie geplaatst, krijg ik een mailtje met nieuwe tekst van jou! Kei leuk joh, die wist je datjes! Wat een ervaringen allemaal!!! Maar ben wel benieuwd naar die ghaneese jurk hoor ;) geniet van alles!

    kus Leonie

  • 03 Maart 2007 - 12:35

    Mieke:

    Heeey Marjolijntje! Ik vond het zeker leuk om jouw wist-je-datjes te lezen, moest soms wel lachen!! Arme ezels, die worden letterlijk én figuurlijk voor 't karretje gespand... En ach, als je geen wc papier gewend bent zul je het ook niet missen, maar ik moet er niet aan denken!!!

    Ik zal je tip onthouden over je 'oude' telefoonnummer, wie weet heb je dan binnenkort wel een smsje van mij. :) En nu heb ik ook je adres! Kan ik je bestoken met kaartjes. :D Leuke foto's weer trouwens.

    Nou veel plezier dinsdag! En een fijn weekend,
    liefs Mieke

  • 03 Maart 2007 - 13:41

    Gerry:

    Hoi meissie, leuk weer wat van je te lezen. Maar skypen vind ik toch ook wel leuk. Als je nou toch een oude koelkast hebt. Doe je daar wat "oud" eten in en laat je die door de buurvrouw plunderen en houd je de lekkere dingen voor jezelf!!
    (PS slang schijnt ook goed te smaken!)

  • 03 Maart 2007 - 14:21

    Niels:

    Hey Marjolijn,
    super leuk die wistjedatjes. Jij maakt echt ontzettend veel mee. En wat een geluk, kom je in Nederland, ga je meteen weer weg, wat een wereldreiziger ben je toch.
    Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen.
    Liefs
    Niels

  • 03 Maart 2007 - 17:00

    Denise En Anoesjka:

    Heey Marjolijn!!

    Vet hip al die wist je datjes :P Ookal had je er wel een paar weg mogen laten hoor ;) Vooral die met je linkerhand afvegen. Maar zo te horen gaat alles goed daar. Trouwens heb je mijn verjaardagscadeau voor jou nog meegenomen ;)

    kus

  • 04 Maart 2007 - 13:33

    Sofie:

    Heeej Mario!! haha, echt té cool die wist-je-datjes! Echt super grappig om te lezen!!! het is zo geweldig wat je allemaal meemaakt!! Echt leuk! En kom je niet 25 mei naar GEneve toe"?? ;) Ga je meteen bergbeklimmen!!

    Doei xxx

  • 04 Maart 2007 - 13:37

    Hedy:

    Wow!
    Wist je dat:
    - Ik ben vernoemd in jouw wist je datjes!!
    - Ik dat heel koel vind :)
    - ik nu heel erg naar een heerlijke fanyogo snak.. ! Terwijl ik nu met een bak ben en jerry's op schoot zit!
    - Ben en jerrys ook lekker is ;)
    - ik nog steeds jaloers ben!

    Veel plezier nog ;) xx

  • 04 Maart 2007 - 16:05

    Wietske:

    Heeeeeee Marjolijn!
    Supergrappig! Ik vind echt die fietsen en auto's met geiten enz. erop hilarisch!! hahaha!
    Veel plezier nog en succes met de zoektocht naar chocolade;)
    Groetjes vanuit Aruba!

  • 05 Maart 2007 - 23:05

    Danielle:

    Hallo Marjolijn,

    Superleuk om jullie verhalen te lezen! En leuk om te zien dat jullie de gordijnen in het laatste raampje vast maken, anders blazen ze steeds omhoog en kijkt iedereen naar binnen! Geweldig! Ik ben twee jaar geleden in Navrongo geweest! Leuk om lucios en magda weer te zien! Hopelijk gaat het allemaal goed met ze. Staat Ireen nog steeds bij de kleuters voor de klas, groep 1? En woont Rose ook nog op de campus? Is een dochter van wiskundeleraar.. Ik wens jullie heel veel plezier, je wordt creatief als je niks te doen hebt he! Mens erger je niet!
    Geniet van alles, het is echt een hele speciale ervaring om daar te mogen zijn! Ik ga jou en je reisgenootje volgen!

    Liefs Danielle

  • 05 Maart 2007 - 23:08

    Danielle:

    p.s. hoe komen jullie aan die banken???

  • 07 Maart 2007 - 18:26

    Trudy:

    Marjolijn. Ik blijf een juf maar de stad veranderd, jij betaald dat is echt goed fout Nederlands, het is je betaalt, ...verandert(stam+t). Nou mijn echte vraag: merk je iets van het grote feest: dat van de 50-jarige onafhankelijkheid van Ghana? Kunnen ze daar echt zo goed feesten? Heb je er foto's van?
    Feest je mee? En zie je veel vlaggen met de "zwarte" ster?

  • 07 Maart 2007 - 18:28

    Trudy:

    en dan nog een de juf: Ik wordt, dat kan toch echt niet. Is het waar dat die peda's geen Nederlands kunnen.

  • 07 Maart 2007 - 18:30

    Trudy:

    of is het pabo's?
    Ja zelfs een ouderwetse juf maakt fouten.

  • 08 Maart 2007 - 11:47

    Tijn:

    Simpelweg super!

  • 09 Maart 2007 - 11:37

    Ellen:

    Hey marjo!

    Leuk die wistjedatjes! Ik had op t nieuws iets gezien over dat feest van 50 jaar onafhankelijkheid. ze zeiden dat t echt groots gevierd ging worden! Ben benieuwd of t leuk was dan dinsdag, maar denk t wel! Ben trouwens ook zwaar benieuwd naar je jurk haha :D

    mis je! Kusss

  • 12 Maart 2007 - 15:32

    Silvia:

    hoi,sorry dat wij niet eerder iets hebben laten horen.maar wij volgen je avontuur wel.tot nu toe heb je heel veel belevtd .wij wensen jou nog veel plezier .maar pas op of je ben nog getrout zon een knappe meid haha..

    silvia laura sophie cor

  • 17 Maart 2007 - 15:18

    Marjolijn:

    Hallo Tante Truudie!!!

    Ik weet echt niet over welke spellingsfouten je het hebt ;) ! Ik kan ze niet meer vinden hoor!

    Leuk dat je ook regelmatig reageert trouwens ;)

    Kus Marjolijn

    ps. Denise, ik heb mijn verjaardagscadeautje inderdaad meegenomen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Navrongo

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 1205
Totaal aantal bezoekers 129314

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: