Onderwijs in Ghana - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Onderwijs in Ghana - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Onderwijs in Ghana

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

14 Maart 2007 | Ghana, Navrongo

Zoals aangekondigd hier een bericht over het onderwijs in Ghana!! Ik zal proberen het zo kort en bondig mogelijk te houden, maar ik heb al super veel gezien dus het kan een gigantisch lang bericht worden ;) !!!

Algemeen:
Net als in Nederland is er ook in Ghana sprake van leerplicht. Alle kinderen vanaf 6 jaar zijn verplicht naar school te gaan. In theorie zou onderwijs dan ook gratis moeten zijn en daarmee voor iedereen toegankelijk. In praktijk pakt het echter anders uit. Het is namelijk zo dat er schoolgeld moet worden betaald en bovendien moeten boeken, schriften, pennen en een uniform worden aangeschaft. Helaas is dit voor mensen moeilijk of niet op te brengen. Hiernaast is het zo dat veel ouders hun kinderen niet naar school sturen, maar laten werken.

Het systeem:
Het schoolsysteem in Ghana is onder te verdelen in vier lagen. De kindergarten is niet verplicht, maar ouders kunnen hun kinderen er vanaf 3 jaar wel naar toe sturen. Na de kindergarten, die twee of drie jaar duurt, starten de kinderen rond hun zesde met de primary school. Deze bestaat uit zes klassen (P1-6). Na de primary school gaan kinderen naar de Junior Secondary school (J.S.S.), dit is vergelijkbaar met de onderbouw op onze middelbare scholen (de school neemt drie jaar in beslag). Na de JSS komt de senior secondary school (S.S.S.). De JSS en primary vormen de basis opleiding en zijn verplicht. Iets minder dan de helft van kinderen die de JSS afrondt, gaat verder naar de SSS. De SSS is vergelijkbaar met de bovenbouw van onze middelbare school en neemt ook drie jaar in beslag.

Omstandigheden:
De gebouwen zijn vaak wat vervallen. In de klaslokalen hangt er helemaal niks aan de muren. Deze zijn gewoon grijs of bruin. DE kinderen zitten in banken, met soms wel drie of vier kinderen. In echt dorpsscholen zitten soms wel 100 kinderen in een klas. Het maximale wat ik tot nu toe heb gezien was 60 tijdens het supervisen. Op de scholen op onze campus zitten ongeveer 30-40 kinderen. De daken zijn van golfplaten, waardoor er soms tijdens het regenseizoen geen les gegeven kan worden (te veel herrie).

Kindergarten:
Wij zijn een enkele dag naar de kindergarten geweest. Dit was super leuk. Die kleutertjes waren echt allemaal super schattig. Toen we er waren zaten alle kleuters (102) in een klaslokaal! Daar kregen ze les over hoe baby moses aan de dood is ontsnapt. Ze waren echt allemaal super stil! Niet te geloven. Ook hebben ze heel veel liedjes gezongen over god en jezus. Wij hebben ze natuurlijk ook nog een liedje aangeleerd (waar de leraressen heel enthousiast over waren).

Primary school:
Dit is de eerste school die we bezocht hebben. OP de primary school leren kinderen natuurlijk schrijven en rekenen, maar ook andere algemene vakken. De primary kent de volgende vakken: English, Mathematics, Environmental studies, Science, Social studies, Religious and Moral Education en Physical Education. Op de school waar wij waren hoorden vaan meerdere leraren bij een klas. Dit komt omdat leraren vaak maar een of meerdere vakken geven. Niet alles dus. OOk studenten worden veel ingezet.

J.S.S.:
Op de JSS worden de volgende vakken gegeven: Englisch, Kasim (locale taal), Mathematics, Social Studies (economie, geografie, geschiedenis en staatsinrichting), General Science, Agriculture science, pre-vocational skills, pre-technical skilss, Religious en Moral Education, Frans, PE (gym) en Music (maar er is momenteel geen leraar daarvoor. Ieder vak kent een eigen docent, die de verschillende lokalen afgaat. Leerlingen zitten in een eigen lokaal. IN elk lokaal hangt een rooster.

Schooldag:
Ik ga nu over tot een schooldag op een primary school (aangezien we daar het meeste zijn geweest). Leerlingen moeten zich om 6 uur al melden en krijgen dan een nummer. Als ze zich niet gemeldt hebben en pas om 8 uur komen, worden ze naar huis gestuurd. Tussendoor mogen ze wel weer naar huis toe of ze blijven op school om te vegen. Ik snap ook niet helemaal hoe dit zit, maar zo hebben we het gehoord!!
Om kwart over acht begint de school officieel. Alle kinderen verzamelen zich dan voor school en beginnen met de assembly. Alle kinderen staan dan kaarsrecht en bidden eerst onze vader dan het wees gegroetje en vervolgens zingen ze het volkslied. Dan volgt een marcheer lied en marcheert groep voor groep naar zijn eigen klaslokaal. Vervolgens wachten ze in en rond het klaslokaal tot de leraar eindelijk verschijnt (als die verschijnt, we treffen ook wel eens een klas waar de leraar even naar huis is). We hebben goede lessen gezien, maar ook lessen die verschrikkelijk waren (lap tekst op het bord geschreven en kinderen moeten het overschrijven). Hoewel het in Ghana verboden is, wordt er (vooral op de primary) nog veel geslagen. Dit gebeurt vaak met een tak, die waarschijnlijk hard aankomt! Echt verschrikkelijk om te zien. We hebben eens een leraar gezien die constant sloeg, ook als de kinderen bijvoorbeeld een onvoldoende hadden kregen ze flinke klappen!! In de klassen zijn lesboeken aanwezig, maar dit zijn er niet veel. Meestal per bankje 1. Daarom wordt er veel op het bord geschreven. Ook niet iedereen heeft een potlood waardoor het lastig wordt opdrachten te maken. Alle kindeen krijgen dezelfde opdracht een geen klaaropdracht. Als kinderen klaar zijn gaan ze dus vervelen. Tsjah niet zo heel gek. Ze moeten dan soms nog wel een half uur wachten voor iedereen klaar is of voor het pauze is!! Het einde van de dag wordt ook afgesloten met een gezamenlijke bijeenkomst!

Wij hebben al veel liedjes aan de kinderen geleerd. Vooral de hoofdmeester was hier heel enthousiast over!!! We treffen namelijk dus regelmatig een klas zonder leraar en de leerlingen vragen dan of we ze alstublieft een liedje willen leren!! Dus maar zonder voorbereiding voor de klas springen. Dat bevalt me zeer goed. Ik vind het super leuk met de kinderen hier bezig te zijn.

Ow nog 1 ding. Als wij een klas betreden staan alle kinderen op en groeten ons in koor met "good morning, madam" Wij zeggen dan natuurlijk good morning terug en vragen heo het met ze gaat "We are fine, thank you" Ze gaan pas zitten als wij aangeven dat ze mogen gaan zitten!!!

Owja independence day was niet zo heel bijzonder. Heel officieel allemaal. Hebben drie uur in de felle zon gestaan (hitte seizoen) en zijn flink verbrand. De kinderen van alle scholen in Navrongo moesten marcheren (dit waren ze dus ook vooral aan het oefenen toen wij op de scholen waren)! Maar het was wel leuk, hoewel ik had verwacht dat het uitbundiger zou zijn!!!

Nu is het toch nog een ontzettend lang bericht, dus ga ik maar weer stoppen!

Tot de volgende keer!!!

Groetjes,
Kuss Marjolijn

• 14 Maart 2007 - 13:09

Gerry:

Hoi schat, jammer dat het chatten niet lukte!

• 14 Maart 2007 - 13:20

Leonie:

Heej meid!!

Wauw wat een verschil met Nederland, die scholen! Wel heel gaaf om daar zo van jou over te horen! In een kort en bondig berichtje ;) hihi
    Leuk dat je de kinderen liedjes aangeleerd krijgt! Wat zingen jullie allemaal? Wel een keertje laten horen hier he ;) ben benieuwd!!

Geniet ervan en tot snel hoors weer!!

Kusss Leonie
    en de rest :)

• 14 Maart 2007 - 13:22

Leonie:

Waarom komt mn berichtje er nou 2 keer op? :s haha is t extra duidelijk dat ik blijf kijken op je site!

kus

• 14 Maart 2007 - 14:04

Mieke:

Hai Marjolijn!!

Wat een wereld van verschil..!
    Post is onderweg. ;)

Kus!

• 14 Maart 2007 - 15:03

Els V. W.:

Interessant om te lezen Marjolein, fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ook Gaudette is zo positief!! Maar 3 uur in de zon, lijkt me minder.
    Leer je ze ook nog even elsjefiederelsje???

Have fun!

• 14 Maart 2007 - 16:19

Niels:

Hey Marjolijn,
    super leuk die belevenissen. Dat slaan van die leerkrachten is wat minder, jeetje. Wat moet je dan doen in zo'n situatie, blijven kijken, melden of vind iedereen het maar heel gewoon. Ik had wel al verwacht dat de kinderen super leuk waren en spontaan tegenover "de vreemden" staan, echt heel erg leuk.
    Ik wens je nog heeeeel erg veel plezier.

Houdoe,
    Groetjes,
    Niels

• 14 Maart 2007 - 21:29

Ellen:

Hey marjo!

Jeej wat een inmens verschil met hier zeg! Wel raar lijkt me dat om te zien dat er daar zo geimproviseerd les wordt gegeven! maar lijkt me wel een hele mooie ervaring! Mis je wel echt steeds meer hoor :( Naja hoop dat je nog veel meer mooie dingen zal beleven en ik blijf je natuurlijk volgen!

dikke kus!

• 15 Maart 2007 - 16:04

Suzanne:

wow, zoals Mieke al zei "een wereld van verschil" en niet alleen met Holland maar ook met Zweden (wat dus ook weer anders is dan in Nederland).
    Vervelend dat (alweer) verbrand bent, goed blijven smeren he.
    Ik vind het mega leuk om van jou te horen hoe je het daar hebt, en vind het ontiegelijk leuk als ik weer een waarbenjij.nu berichtje van je krijg. het blijft een verassing wanneer je nu weer online komt, hihi.

een warme :o groet uit Zweden.
    hej då
    Suzanne

• 15 Maart 2007 - 20:17

Marieke:

Heeeej marjolijn!!
    Echt een leuk en interessant berichtje joh! Het is helemaal niet erg dat hij lag was ;)Heel erg dat de kinderen nog geslagen worden zeg :S
    Weet je al of je ook les mag geven?

Kus uit Belfast!

• 15 Maart 2007 - 20:18

Marieke:

lag = lang natuurlijk.. dommm!

• 16 Maart 2007 - 16:08

Ellis Uit Oss :

hoi marjolijn ik lees dat het ook goed gaat met jou mooie ervaring wel veel droogte om te zien en veel zon nou kom je toch maar weer lekker bruin terug probeer wel niet eerst rood te worden want dat is au nog een mooie tijd daar groetjes

• 16 Maart 2007 - 18:16

Divine:

Hi Marjolijn,

I am getting to know more about Ghana from your stories. Keep up. Je ervaring is ook voor mijn een lees. Ik begrip bijna 90% van je verhal. Maar het gaat goed. Mijn nederlands word better. lief is een 'One way traffic', als je een kans heb moet je mooie dingen doen.

Groenten

• 17 Maart 2007 - 15:13

De Reiziger Her Self:

Hallo,

Super leuk dat jullie reageren!! Mieke ik kijk echt uit naar je post. Ook leuk dat mama van Suzanne (en suzanne zelf) ook reageren! Ook de reactie van Divine vond ik super leuk om te lezen!!! Echt super hoor!!!!

Dikke kus Marjolijn

• 17 Maart 2007 - 15:51

Mieke:

Aaahhhh wat een prachtige kindjes toch Marjolijn! En de gele uniformpjes passen daar zo mooi bij.

Leuk dat je weer meer foto's plaatst!!
    Doeiiiiii XX

• 18 Maart 2007 - 16:27

Zamira-samira:

eej juffie marjolijn.
    hoe gatie in ghana nog steeds leuk daar.
    we hebben ene musicol op school Grease.
    ik ben Sandy en samira is Cha Cha kij leuk.
    nou dikke kussiezzz xxxxx zamira en samira

• 19 Maart 2007 - 20:44

Martijn:

Hey meissie...

Goed weer een berichtje van je te lezen. Volgens mij ben je iets onvergetelijks aan het meemaken. Keep up that feeling. Ik heb nog wat nieuws voor je, dus ik hoop dat je je mail of sms snel kan checken.

Miss ya!
    Ciao, knuffel en kuss..

Martijn

• 22 Maart 2007 - 08:20

Michel,Ingrid,Mitch:

Of te wel de overbuurtjes. Indrukwekkend hoor, al je verhalen. Hartstikke leuk om te lezen hoe het met je gaat. We zouden zeggen: blijf genieten en we zullen je blijven volgen via de site! Doei, groetjes van ons!