Al op de helft !!!! - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Al op de helft !!!! - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Al op de helft !!!!

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

24 Maart 2007 | Ghana, Navrongo

Vandaag ben ik precies op de helft van mijn avontuur in Ghana. Wat me een beetje een dubbelgevoel geeft. Aan de ene kant zijn er pas twee maanden voorbij dus duurt het nog twee hele maanden duurt voor ik weer terug ben! En dat lijkt nog heeeeeeel lang, want ik mis mijn familie en Nederland hier wel ontzettend. Aan de andere kant zijn er al twee maanden voorbij! Naar mijn idee moet ik hier nog veel doen in een korte tijd! In Navrongo zullen we namelijk nog zo'n 4-5 weken zijn!!!

Maar even wat we de laatste tijd hebben gedaan. Vorige week zijn we dus naar de J.S.S. gegaan, waar we kinderen weer liedjes hebben geleerd. (Volgens mijn kent elk kind in Navrongo het liedje, want overal waar we komen horen en zien we "hunk hunk, rattle rattle rattle, crush, beep beep" !!!

Zaterdag zijn we naar de weeskinderen gegaan. Zij hebben een of beide ouders verloren aan HIV. Er waren dus ook mensen (vooral vrouwen) met HIV die hier net als de weeskinderen eten kregen van CRS. Dat is een vrijwilligersorganisatie die deze bijeenkomsten organiseerd. Het was echt heel indrukwekkend. Heel veel mensen in dit land hebben HIV, maar durven hier niet voor uit te komen, vandaar dat er maar zo weinig mensen bij deze bijeenkomst waren. Zij kregen verschillende medicijnen voor een maand mee.

Zondag zijn we naar een mis met Jehova getuige geweest. Was een hele aparte ervaringen. Iedereen was aan het zingen en dansen en plotseling begon iedereen voor zichzelf te bidden. Dit deden ze door kei hard te schreeuwen!! Ik wist niet wat me overkwam! De mis duurde ook nog eens drie en een half uur. Pffffff...

Afgelopen week zijn we naar de "Pabo" ofwel de Teacher Training College gegaan. Hier hebben we met een klas lessen gevolgd. WAt hebben wij het toch goed op de pabo!!!! DAn heb ik het vooral over de stoelen die aanwezig zijn op de pabo!!!!!!!!! Wij zitten in General C. Level 100 (eerste jaar). De volgende vakken staan op het rooster: Social studies, Music and Dance, Ghanaian Language, Physical Education, Pre-Vocational Skills, Science, Maths, English en Education. Wij hebben afgelopen week al een week het rooster gevolgd en de komende week volgt nog een week. DAn is het gelukkig afgelopen. WAnt tot nu toe is het een totale ramp. De lessen slaan nergens op. Het is echt veeeeeel te makkelijk en gaat eigenlijk alleen over eigen vaardigheid. Bij muziek moesten we bijvoorbeeld een ritme klappen. Jaja dat kunnen we wel. De lessen duren overigens twee uur. Van 7.00 tot 9.00, pauze, 9.35-11.35, pauze (maar iedereen blijft dan op zijn plaats zitten, dus wij ook maar) 12.00-14.00! Aan het einde van de dag heb je echt ontzettend pijn aan je kont!!!!! De ergste lessen zijn die als de leraar niet komt opdagen! Dan zit je gewoon twee uur uit je neus te eten (alle studenten blijven dan braaf zitten, dus wij ook maar) De meeste studenten gaan spellingsfouten zoeken in gemaakte aantekeningen en of op hun bank slapen! Ik ga dan maar in mijn dagboek schrijven, omdat ik altijd achter loop. Het allerergste is nog Pre-Vocational skills. (al twee keer gehad) WE zitten dan met twee klassen in een lokaal, dat betekend met twee mensen in een bank (daar maak ik nog wel een keer een foto van). De twee lessen die we hebben gehad gingen over wat je allemaal in de keuken kunt vinden. Vier uur praten over wat je in de keuken ziet! Echt alles moest behandeld worden!! Pfff! Verschrikkelijk!!! Ik mis de pabo zoooooooooooo!!!!!!!! Maar goed wel interessant eens mee te maken natuurlijk. Nog maar een week te gaan op de TTC.

We hebben afgelopen week trouwens ook ons pakket ontvangen. Helena had deze voor ons opgehaald en zei dat het werkelijk een meesterpakket was!! Zo'n goed pakket had ze nog nooit gezien. Nicola kreeg het ook gelijk te zien toen ze daar binnen kwam!! Jaja wij hollanders weten wat we op moeten laten sturen. Er zaten stroopwafels, rookworsten, knakworsten, zakjes cup-a-soup, sultana's, drop, zuurtjes, deet, desinfecterende handgel, donald ducken en nog veel meer in!!! Geweldig!!!

Dat was wel een beetje alles wat ik over de afgelopen week kwijt wilde!! Jullie horen hopelijk weer snel van me!
2 en 3 april gaan we naar Burkino Faso toe. Ziggy's bekijken en ons visum verlengen en 10 april gaan we beginnen aan onze rondreis. Begin mei komen we weer terug in Navrongo.

Ik hoop weer leuk van jullie allemaal een reactie te ontvangen!!!!! Vind ik erg leuk!

Groetjes Awelana (mijn kasim-naam)

  • 24 Maart 2007 - 14:31

    Ellen:

    Hey marjo!

    Ik heb je kaartje gehad, leuk :D:D
    nu heb ik jouw adres tenminste ook hihi.

    Klinkt allemaal erg indrukwekkend daar! moet zeggen dat ik wel heel blij ben dat je al op de helft bent haha, mis je echt heel erg :( naja hoop iig wel dat je de komende 2 maanden nog een mooie tijd tegemoet gaat!

    dikke kus!

  • 24 Maart 2007 - 14:43

    Hanneke:

    Hoe hou je het vol om 2 weken lessen te volgen met de studenten :O We hebben in totaal zo'n 3 lessen gevolgd en zijn toen gestopt met deze pijniging. Het zijn inderdaad ernstige lessen daar! haha succes er nog mee!

    en nog veel mooie ervaringen in de 2e helft van je stage daar!

  • 24 Maart 2007 - 17:51

    Hanneke:

    Hoe hou je het vol om 2 weken lessen te volgen met de studenten :O We hebben in totaal zo'n 3 lessen gevolgd en zijn toen gestopt met deze pijniging. Het zijn inderdaad ernstige lessen daar! haha succes er nog mee!

    en nog veel mooie ervaringen in de 2e helft van je stage daar!

  • 24 Maart 2007 - 19:55

    Leonie:

    heej meissie!

    Wat super leuk om weer een berichtje te lezen!! Ik mis je ook wel hoor en ben iedere keer heel enthousiast en blij als k weer n mailtje heb dat je een nieuw verhaal hebt geschreven!! Ben ook echt onder de indruk van je ervaring daar, wauw meid wat een super gave reis!
    Nog heeeeel veel succes op de TTC!! Ik zal aan je denken ;)

    Trouwens ook zo leuk om die fotos te zien!! Zo reizen we allemaal toch een beetje met je mee!

    Geniet van je Donald Duck ;)

    dikke kus!!

  • 25 Maart 2007 - 00:27

    Gerry:

    Lieve Awelana,
    Al, of pas op de helft? Al zoveel beleeft en nog zoveel te doen! Ook wij missen je heel erg. De "live" verhalen uit het verleden komen nu via internet. Fijn dat we je zo toch een beetje "in de buurt" hebben en je ook nog een beetje van thuis konden toesturen.

  • 25 Maart 2007 - 08:37

    Mieke:

    Hai meis!

    Leuk om weer wat van je te lezen! Jammer dat die lessen op de Pabo zo tegenvallen. Dan zit je daar ook wel een beetje voor Jan *** maar zoiets is wel een ervaring op zich natuurlijk en het doet je maar weer beseffen hoe goed het in Nederland is geregeld. Al zijn daar vast ook verschillende menningen over.. ;) je kent de Pabo.:)
    Dus jullie gaan al snel op rondreis, spannend hoor! Ben heel benieuwd wat jullie dan allemaal zullen beleven. Ik dacht dat het de laatste maand zou zijn, maar dan zijn jullie dus weer op je eigen stekkie. Je hebt mijn post dus nog niet ontvangen :( hopelijk komt het voor 10 april, anders moet je nog weer ff een paar weekjes wachten.:)
    Dag Awelana, hopelijk tot snel!

    Liefs Mieke

  • 26 Maart 2007 - 07:12

    Kirsten:

    Hai Marjolijn!!
    Ben elke x weer onder de indruk van je verhalen. 'iemand die reist, kan verhalen'--> dat is helemaal van toepassing op jou!! Ik hoop dat je tot 10 april nog geniet! En daarna, de reiziger in je naar boven laat komen :P!!
    Meis, heeeel veeel plz en geniet er allemaal van!
    Kus kirsten

  • 26 Maart 2007 - 18:41

    Anne En Nettie:

    ey marjolijn. we wensen je beide nog een fijne tijd tegemoet. ons oma kan niet zo makkelijk op internet dus vroeg ze of ik het wou doen. dus vandaar een berichtje van mij.
    we hopen dat je het erg naar je zin hebt (maar als ik alles zo lees lukt dat wel)
    kzal aan ons oma doorgeven dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt.
    het zijn wel erg indrukwekkende verhalen die je te vertellen hebt. ik ben erg onder de indruk van alles. de foto's zijn erg mooi, mooie omgeving ook.

    meis jij kunt de verhalen zo vertellen dat als ik ze lees dat ik ze zelf beleef.

    nou nog veel plezeir gewenst van ons beide en dan tot gauw.

    groetjes anne en nettie.

  • 26 Maart 2007 - 23:43

    Wietske:

    Hee Marjooooooooo!
    WAUW al op de helft joh, wat gaat dat snel!!!
    Ik ben echt onder de indruk van jouw verhalen joh, wat jij allemaal doet en meemaakt!! Dat weeshuis, het kerkbezoek, de lessen; wauw! Misschien niet altijd even interssant haha, maar wel dingen die je niet snel vergeet.
    Hier op Aruba is ook alles goed, ook veel indrukken en belevenissen. Leukleukleuk!
    Veel plezier met jullie rondreis en geniet nog van de tijd daar!!
    Groetjes Wietske

  • 28 Maart 2007 - 17:03

    Ria Hey:

    Hallo Awelana,( dat klinkt goed, wat betekent het eigenlijk??)
    zo te lezen lijk je het toch goed naar je zin te hebben en je maakt een heleboel mee daar en wij volgen jouw avonturen via de mail
    hebben je ook een kaartje gestuurd, laat weten of hij ooit aankomt
    waar gaan jullie allemaal naar toe op je rondreis? alleen Ghana of ook andee landen??
    we volgen het wel in ieder geval veel plezier

  • 30 Maart 2007 - 20:01

    Leonie:

    Heej Awelana ;)

    You've got mail!! Nieuws uit Oss city!

    Kus Leonie

  • 02 April 2007 - 20:13

    Martijn:

    He, alweer op de helft. Time flies when you are having fun, haha... Geniet ervan! Heb je je mail nog kunnen checken?

    Ciao, knuff en xxx,
    Martijn

  • 03 April 2007 - 13:44

    Ellis:

    hoi marjolijn of te wel awelana ook mooi.ga je eerst een rondreis maken en dan weer verder met je stage belevenissen daar in navkonga hoe werkt dat is dat voor allemaal. nog veel plezier met mooie ervaringen om nooit meer te vergeten groetjes uit oss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Navrongo

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 129305

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: