Alweer drie weken Ghana - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu Alweer drie weken Ghana - Reisverslag uit Navrongo, Ghana van Marjolijn Lier - WaarBenJij.nu

Alweer drie weken Ghana

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

14 Februari 2007 | Ghana, Navrongo

Hallo iedereen in het koude Nederland!!!!!!

Ik heb al een tijd geen bericht meer geplaatst en weet bijna niet waar ik moet beginnen. De eerste week in Navrongo, hebben we ons voornamelijk verveeld!! We zouden een orientatieweek krijgen, maar dat bleken maar twee dagen te zijn. De eerste dag werden we door de directeur van de teacher training college aan verschillende belangrijke mensen in Navrongo voorgesteld! Niet zo heel interessant vond ik zelf!!!

De tweede dag (vrijdag 2 feb) was een stuk leuker. We zijn toen met een leraar (Jo) en een chauffeur naar verschillende plekken geweest. Als eerst gingen we naar het slavenkamp. Dit was behoorlijk indrukwekkend. Vervolgens zijn we naar een krokodillenmeer gegaan. Daar hebben ze met ene lokroep een krokodil laten komen. Wij moesten voor de foto zijn staart omhoog houden!! Dat was wel gaaf hoor! Die staart woog nog behoorlijk zwaar en voelde helemaal glibberig aan. Vervolgens hebben we wat traditionele Ghaneze huisjes gezien, welke zijn gebouwd met modder, koeienpoep en as. Vervolgens hebben we de grens naar het land van Ziggy (Burkino Faso) gezien. We zijn niet in Burkino geweest, maar ik heb het land wel een stukje gezien ;) !

De overige dagen hebben we voornamelijk schoongemaakt! Veel gewassen (we moesten onze kleding twee keer wassen omdat de waslijn brak). Ook hebben we de eerste week veel rijst gegeten, omdat we toen nog niet zelf konden koken en ze dat steeds kwamen brengen.

Maandag en dinsdag (5+6 feb) hebben we eindelijk iets voor school gedaan. We mochten met leraren van de "pabo" mee om studenten te bekijken die stage liepen. Alleen derde jaars (er zijn maar drie jaren) lopen stage. Dit was wel super interessant om te zien, omdat we nu voor het eerst ook echt in de klas konden kijken. In sommige klassen waar ik kwam zaten wel 60 kinderen! Echt Ghana!!!! Als je binnen komt staan overigens alle kinderen op en zeggen ze in koor "Good morning, madam". Ze gaan pas zitten als jij zegt dat ze mogen zitten. Tijdens de lessen was het echt doodstil in de klas. Als de leerkracht iets vraagt steken ze hun hand op, krijgen ze de beurt dan staan ze op als ze het antwoord zeggen!! Wat ik ook zag was dat de banken echt te klein waren! Ik ga er nog wel een keer een foto van maken. Ook zat in een groep 3 een jongen van 12, heel absurbt.

Vorige week donderdag hebben we trouwens Nederlanders ontmoet hier. Zij laten ons nog een filmpje zien over het Ghanees onderwijs systeem.

Vanaf vorige week donderdag konden we voortaan zelf koken, dus maar meteen spaghetti gemaakt. DAt was gelijk ook de enige keer tot nu toe, want we worden regelmatig uitgenodigt bij andere te komen eten (vrijwilligers vanuit Ierland en Wales!! Heel gezellig, we mogen ook af en toe op hun laptop een filmpje kijken!!! Zij hebben ons in Bolgatanga (stad 30km hier vandaan) een aantal super winkels laten zien, waar ze echt een heleboel hebben. In Bolga hebben we trouwens ook een fiets gekocht, waardoor we nu lekker makkelijk op weg kunnen! Het is echt heerlijk een fiets te hebben!!

Water en stroom is hier in Ghana ook goed. Wij hebben altijd water. Een dag hebben we zonder water gezeten, maar dan konden we het ergens oppompen! En het is natuurlijk ook een hele ervaring eens met een emmertje water te douchen!!! De stroom valt hier een keer in de vijf dagen uit! Maar dat is meestal niet voor lang!

Wat ik trouwens ook nog moet vertellen is dat het hier stikt van de dieren! Er lopen op de campus koeien, geiten, guineu fowls (maken heel veel herrie), varkens, kippen, hanen en honden rond. Ook heb ik elke keer als ik mijn kamer binnenkom gekko's op mijn kamer!! Vieze beesten! Laatst had ik ook een "Lizard" op mijn kamer. Die hoorde daar dus eigenlijk niet te zijn. EEn aantal kinderen hebben die voor mij vermoord. Was heel grappig, want ik sprong gillend op bed en Gaudete rende gillend de gang op. Terwijl die kinderen eerst zijn staart af hakte (die bleef overigens nog een tijdje bewegen) en vervolgens dat beest helemaal dood sloegen!!

NOu volgens mij heb ik wel weer genoeg verteld (heb nog wel meer te vertellen maar dat zal ik de volgende keer wel doen, anders wordt het zo'n lang verhaal!! En ik wil ook nog even mijn mail lezen en proberen wat foto's te plaatsen!! Jaja ik had er vorige week trouwens al een aantal geplaatst!!!

Ik zal proberen snel weer wat van me te laten horen!!!
Dikke kus en knuffel!
Marjolijn

  • 14 Februari 2007 - 16:09

    Gerry:

    Ik heb och wel medelijden met die lizard. Beest is waarschijnlijker banger van twee van die gillende meiden dan jullie van het beest. En dan doodslaan.. dat beest was al zo geschrokken!!! Ik blij dat het goed gaat met jullie en fijn dat je wat meer te doen hebt. Dikke knuffel!

  • 14 Februari 2007 - 16:12

    Gerry:

    Dames, die roomservice is zo te zien prima maar die foto vind ik toch wel heel charmant (maar niet heus! Je weet toch wel dat de knietjes bij elkaar horen!!!!)

  • 14 Februari 2007 - 18:40

    Marielle:

    heey marjolijn
    ik las dat je het goed naar je zin hebt. Ik hoop ook dat je nog heel veel plezier daar zult hebben; ik zal al jou verhalen lezen;) we missen jou heel erg, tis veel minder gezellig zonder jou!
    kusjes Marielle

  • 14 Februari 2007 - 18:48

    Leonie:

    Wat een leuk verhaal weer!! En de fotos zijn ook super! Echt leuk om zo op de hoogte te blijven! Maar niet te veel diertjes vermoorden hoor!!! ;) En geniet maar lekker van de warmte.. hier is t koud en nat! Typisch hollands!!

    Ohjah, happy valentinesday he schat!

    dikke kus Leonie

  • 14 Februari 2007 - 19:51

    Suzanne:

    Hoi meiske,
    wow een krokodil vastgehouden en nog bewijs hebben ook ;) goed gedaan!!
    en uhm jullie mam heeft gelijk erg charmant zo wijdbeens, haha.
    Die Ghanese jager doet me aan iemand denken die ik ken, maar wie...:p
    Ik merk al wel dat jou verhalen kort zijn (in tegenstelling tot die van mij) en dat je toch meer verteld, hmmz.
    Meiske ik wens je een fijne valentijn met vele schattige kindertjes en een mega leuke tijd en ik lees vanzelf wel weer wat nieuws is
    Kuss

  • 14 Februari 2007 - 20:22

    Riëtte:

    Hoi Marjolijn, ik heb enorme bewondering voor je, want ik heb in Burkina niet zo vrolijk de staart van een krokodil vastgehouden! Hopelijk krijg je gauw veel te doen, en mag je die lieve kinderen les gaan geven. Als ik het goed begrijp is het dus gewoon Afrikaans om netjes stil te zitten in de klas, want dat doet Ziggy ook altijd....
    Nog veel plezier. Groeten van Riëtte

  • 14 Februari 2007 - 22:18

    Martijn:

    Heej Marjolijn!
    Echt een leuk bericht. Ik zie dat jullie het erg naar je zin hebben daar.
    Maar moet nou echt alles wat er loopt en niet hoort te lopen per se vermoord worden? Dat is wel een beetje zielig, vind je ook niet?
    Maar goed, dan heb je ook weer iets om te koken, die avond. ;) (geintje)
    Heel veel succes, jullie beiden. En ook ongelooflijk veel plezier.
    Heel veel groetjes.
    God bless,

    Martijn

  • 15 Februari 2007 - 07:05

    Mieke:

    Hoi lieve Marjolijn, wat ben je toch een held!! Leuk om weer wat van je te lezen. Eindelijk fietsen, eindelijk koken al word je steeds ergens anders uitgenodigd. :) Zo komen jouw kookkunsten natuurlijk nog steeds niet echt uide verf. ;)
    Maar het is goed om te horen dat je met veel nieuwe mensen in contact komt! Volgens mij vermaak je je wel. :)
    Hopelijk tot gauw bij je volgende berichtje!!
    Veel liefs Mieke

  • 15 Februari 2007 - 09:14

    Kirsten:

    Haii Haii mario!
    Super om te horen wat je allemaal meemaakt!!en niet te veel beestjes doden he:S! geniet ervan!! en laat ons de volgende keer niet zo lang in spanning ;)nee hoor, geniet maar lekker van je 'vakantie' daar!!!
    kuss kirste

  • 15 Februari 2007 - 10:08

    Niels:

    Hey Marjolijn,
    wat een super ervaringen. Gewoon een krokodil vasthouden, geweldig. Dat beest dat is doodgeslagen is dan iets minder, maar ja (moet je ook een keer meemaken). Leuk ook om deze en de vorige keer foto's erbij te zien. Maakt het nog iets specialer. En ja, de scholen zijn toch heeel anders als hier. Geweldig dat ze helemaal voor je opstaan, is toch een teken van respect voor de leerkracht, die in Nederland toch niet aanwezig is.
    Ik hoop dat je nog vele leuke dagen mee gaat maken en ik blijf je zeker volgen vanuit het niet erg koude Nederland. (tenminste, niet op dit moment)
    Ik wacht op je volgende verhaal.
    Groetjes,
    Niels

  • 15 Februari 2007 - 11:04

    Trudy:

    e komt er nu wel achter dat er meer is dan ons Nederlandse cultuurtje. Zet die Nederlandse bril af en kijk dan in Ghana nog eens naar alles om je heen. Probeer onbevangen te zijn. Gebruik je bevoorrechte afkomst om die kinderen en collega's te helpen. Hoe dan ook
    ik zie dat je je er geweldig doorheen slaat.
    Chapeau!!

  • 15 Februari 2007 - 11:42

    Denise:

    Heey!

    Even snel een klein berichtje ben al de hele week ziek dus zo weer snel me bed in. Maar dr zitten daar echt vieze beesten :P Maar het klinkt allemaal wel onwijs leuk daarzo :D Veel plezier nog,,

    Ojaa ik heb dat dekbed al een tijdje binnen en ik zal snel sturen hoe je in 12 talen Ik hou van je schrijft ;) Whaha aangezien je dat wel wilde ;)

    Kus Denise

  • 15 Februari 2007 - 12:04

    Kristel:

    Hoi Marjolijn!
    Ik neem aan dat je me niet kent, maar ik zit ook op de pabo,en ik ben vorig jaar ook in Navrongo geweest. Het verhaal dat je schrijft komt me echt heel erg bekend voor!Zo ging dat bij ons vorig jaar ook. Wat betreft het koken... daar ga je nog heel veel van leren, als je hulp vraagt van Janet, jullie overbuurmeisje. Of Dorothy, die kan ook lekker koken!

    en ik vroeg me af hoe het verder gaat met de kinderen die bij jullie op de campus wonen...
    En wat vonden jullie van het huis??Ik kan je vertellen dat het daar wel 3 maanden vol te houden is!
    Nou als je nog ooit vragen mocht hebben, of tips nodig hebt, dan mag je me altijd mailen:
    kjrhendrik@student.han.nl

    Groetjes Kristel

  • 15 Februari 2007 - 12:10

    Kristel:

    O ja, je kunt ook nog op onze site kijken:
    www.kristelenjanneke.waarbenjij.nu
    Daar kun je nog het een en ander lezen over onze eerste weken... je zult zien dat de verhalen op sommige punten overeen zullen komen ;)

  • 15 Februari 2007 - 18:08

    Ellis :

    hoi wat een avonturen en wel even anders als bij suzanne daar is de klas al veel drukker en mogen veel meer.en wat een mooie ervaring daar zo dicht bij de krokedillen nog veel leer plezier en groetjes

  • 15 Februari 2007 - 19:17

    Leonie:

    Heej marjolijntje!
    IK kreeg net je sms dat je mijn smsje niet had ontvangen... ik had toch echt meteen teruggestuurd! stomme telefoon ;)
    Heb nu ook weer meteen gestuurd, hoop dat t nu wel aankwam, maar voor t geval dat maar ff n reactie! Ik vind t super op de hoogte te blijven, denk toch stiekum vaak aan je hoor meid ;)

    kuss Leonie

  • 16 Februari 2007 - 11:57

    Sofie:

    Heej Mario!!! Was geweldig om te lezen zeg!! Ik heb er niet echt veel andere woorden voor! Het is écht leuk om te lezen! Ook dat verhaal met die waslijn en verhaal over die Lizard, echt iets voor jou! echt grappig!! Geniet ervan!!

    liefs,
    Sofie

  • 16 Februari 2007 - 13:41

    Mieke:

    Wie kan mij dan vertellen wat Marjolijns nummer in Ghana is? Want dan zou ik ook graag een poging wagen. :) Volgens mij heeft ze dat nummer nog niet ergens genoemd.
    Dus, wie o wie??

  • 16 Februari 2007 - 14:45

    Gerry:

    Het nummer van Marjolijn in Ghana is +33242883595. SVP niet bellen maar sms'en!

  • 17 Februari 2007 - 16:13

    Ellen:

    Hey marjo! Klinkt allemaal erg spannend haha! Ben blij dat je het daar leuk hebt! Mis je wel heel erg hoor!! :(:(

    Kus kus! Ellen

  • 18 Februari 2007 - 21:28

    Martijn:

    Hee Marjolijn,

    Leuk om al die stukjes te lezen en de foto's te bekijken. Gaaf om te horen en te zien dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan en ik weet zeker dat je veel mooie ervaringen naar Nederland zult terugbrengen.

    Ik mis je wel een beetje dus ik hou de site absoluut in de gaten.

    Ciao, love ya, knuffel en xxx, Martijn

  • 21 Februari 2007 - 13:25

    Janja:

    Leuk he al die ervaringen. Had ik in Kenia ook. Zaten al die kinderen wel in bakjes? Niet in de lagere groepen op de grond? Ik heb groepen van 70 kinderen op de kale betonnen vloer zien zitten. Ze telden met steentjes en stokjes. Heel apart. Nou veel plezier maar weer. We missen je met tennis!!

  • 24 Februari 2007 - 13:17

    Mieke:

    Hoi lieve Marjolijn, ik zie weer 2 nieuwe foto's! Stoer man, ben echt trots op jou als ik dat zo zie.
    En de eerste maand is een feit!
    We kletsen nog even verder op msn.:)
    Byebye
    liefs Mieke

  • 24 Februari 2007 - 13:36

    Mieke:

    Hey nu je net offline gaat krijg ik de helft van mijn berichtjes terug, dat heb je dus allemaal niet ontvangen helaas...:(
    Geniet van de tomatensoep vandaag en de Smac morgen.;)
    Leuke nieuwe foto's allemaal!!!
    xx Mieke

  • 25 Februari 2007 - 23:12

    Laura:

    Hey Marjolijn,

    Supercoole foto's!!! (vooral die in jager outfit ;))

    Het ziet er allemaal heel stoer uit!

    Groetjes Laura

  • 26 Februari 2007 - 16:36

    Wietske:

    Yo Marjo!
    Dat ziet er allemaal erg indrukwekkend uit!! Echt gaaf zeg zo helemaal in Afrika!
    Heel leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je allemaal leuke,grappige en enge dingen meemaakt!! Haha!
    Wij hebben ook soms van die gekko's, maar krokodillen enzo komen we meestal niet tegen;)
    Ik heb jouw vroegere kennis nog niet gevonden, wat was zijn naam ook alweer (hihi sorry). Zijn vader is directeur van een basisschool? Ik heb wel contact gehad met ene Jan de Lange, is dat zijn vader misschien?
    Nou tot horens maar weer he:)
    Groetjes Wietske
    Ps: jullie zijn wel echte Hollanders zeg haha, gewoon op de fiets!

  • 01 Maart 2007 - 15:30

    Jeannette :

    Hoi Marjolijn,

    Wat een avonturen beleven jullie ! Ik zou al gillen voor een muisje en Marleen voor een spin ...
    Die foto met de krokodil is ook super ! Maar dat je lef hebt wisten wij natuurlijk al; klimmen en abseilen doe je ook even.
    Je bent lekker net op tijd terug om je straks met Pinksteren samen met ons allemaal je weer in dat avontuur te storten.
    Het huisje in Abenden (het kasteel is niet gelukt) staat dan tot onze beschikking.
    Veel succes, plezier en sterkte (de volgorde zal wel eens wisselen)

    groetjes en veel liefs van ons allemaal
    (Bèrgse Veghelkes)

  • 01 Maart 2007 - 15:31

    Jeannette :

    Hoi Marjolijn,

    Wat een avonturen beleven jullie ! Ik zou al gillen voor een muisje en Marleen voor een spin ...
    Die foto met de krokodil is ook super ! Maar dat je lef hebt wisten wij natuurlijk al; klimmen en abseilen doe je ook even.
    Je bent lekker net op tijd terug om je straks met Pinksteren samen met ons allemaal je weer in dat avontuur te storten.
    Het huisje in Abenden (het kasteel is niet gelukt) staat dan tot onze beschikking.
    Veel succes, plezier en sterkte (de volgorde zal wel eens wisselen)

    groetjes en veel liefs van ons allemaal
    (Bèrgse Veghelkes)

  • 03 Maart 2007 - 11:08

    Leonie:

    Wauw wat een gave foto's weer meid! Leuk joh! En pannenkoeken bakken ;) doe je goed!
    De eerste maand is alweer voorbij, wat een tijd toch he.. gelukkig is t te zien dat je t goed maakt :) have fun nog daar!
    dikke kus, Leonie en de rest!

  • 11 Maart 2007 - 11:52

    Kenley:

    zeker cool die crocodil :P alles goed daar :) hier wel hoor

  • 15 Maart 2007 - 11:34

    Zamira En Samira:

    eeJj marjolijntje hoe is ie daar in Ghana op school gaat het goed en we hebben een nieuwe stasiere maar jij bent leuker (haha) xx zamira en samira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Navrongo

Marjolijn

Actief sinds 27 Okt. 2006
Verslag gelezen: 1069
Totaal aantal bezoekers 129273

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 15 September 2014

Research in Indonesia

01 December 2008 - 01 December 2009

My Australian roadtrip!

24 Januari 2007 - 24 Mei 2007

Ghana

Landen bezocht: